Claratappen- Gåva till alla

Jag bara visste, visste, att en klasskompis skulle smitta mig med sin förkylning igår.
Och japp, den har smittat!


Kan man aldrig bli helt fri från förkylningar?


De ringer från Claratappen och frågar efter mig.

Claratappen heter det stället där man lämnar blod och plasma.

Men, alltid detta men, man ska vara vid hälsa. Alltså inte förkyld.


Tänk er själva. Om du är med om en olycka, vill du ha ”hjälp” av som inte är frisk?

Enligt mig ska man ge det bästa av sig själv!

Och man ska vara frisk i 14 dagar.

Personligen så får jag inte lämna blod, då jag har för låga blodvärden, men jag får lämna plasma.

(Plasman är en råvara som används av läkemedelsföretag för framställning av bland annat albumin, gammaglobulin och läkemedel för blödarsjuka. Albumin används för att häva chock hos svårt skadade patienter. Gammaglobulin skyddar utlandsresenärer mot gulsot.
Plasma ges också vid massiva blödningar och vid brännskador.)




Om du är mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare samt plasmagivning.




Blod ges ca 2-3 ggr per år, och plasma var 14 dag.

Vissa faktorer kan göra att du inte får lämna. Det får man reda på när man är där.

Första gången man är där så får man lämna blod och blodtrycks tester etc etc, som testat mot diverse. Ca 3 veckor senare så får man besked- och om det är okej så är det bara att köra på.

 

Man får en liten slant, har inte så stor koll på blodgivning, men plasmagivning ger

70 kronor per gång- sist jag gav.

Man får med sig tidningar in och efter så får man en liten fika stund med kaffe och varmchoklad. Mackor och kakor samt urval av kalla drycker.

Det blir ju en god gärning, man får pengar till några mjölk liter.

 

Så gå iväg nu! Gör dina medmänniskor en tjänst. Nästa gång kan det vara du som behöver det!




Kommentarer
Linn

Gört det redan, båda blod å plasma!

Fast nu var det ett tag sen.. får bli frisk först!

2010-12-15 @ 18:36:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0