Knäck!

Nu har jag gjort denna julsäsongs första knäck.

Står på balkongen för att kallna.

Gjorde en liten sats. Ca 30 stycken.

 

1 dl socker

1 dl grädde

1 dl ljus sirap

 

Evt. Om man vill- 1/2 msk smör, för smak förhöjare men inget jätte viktigt.

 

 

Börja först med att lägga ett bakplåtspapper på en plåt, och ställ sedan upp pappersformarna.
Bakplåtspapper förenklar lite mot eventuellt spill eller en knäck på slagsida.
Pappersformarna gör att det är lättare att få ut knäcken vid förtäring.

Häll i ingredienserna i en ren tjockbottnad kastrull, som rymmer ca 4 gånger mer än ingrediensernas sammanlagda volym! Det kokar upp rätt högt, och gärna över om man inte passar sig.

Ta det i den ordningen jag skrev, socker först- då har du ett torrt deciliter mått.

Sen grädde, som i sin tur hjälper sirapen att halka ut istället för att fastna kvar i.

 

Koka på låg värme. 3 an funkar.

Nu tog jag dumt nog inte tid på hur länge det stod och puttra.

Jag använde mig av syn, doft och sockertermometer! Samt fast kulprov.



 

Kokade till en mörk gyllene färg, det hade börjat dofta knäck i köket.

Termometern ska vara på 121 grader.

Har du ingen termometer så kan du göra ”kulprovet”.

 

Häll i kallt vatten i en mindre behållare.

Jag tog en genomskinlig matlåda. Med glas eller andra höga behållare

får man ”gräva” så efter kulan.

Häll sedan i någon tesked/matsked med smeten i vattnet.

Låt smeten svalna lite i vattnet- så du inte bränner fingrarna!

Rulla sedan under vattnet en kula.

Detta funkar även när man kokar kola.

 

Håller kulan när du tar upp den- kan få mjukna en aning, så är det klart.

Häll i formarna och ut på balkongen eller liknande så de kallnar och stelnar.

Förvara i en lufttät burk. Läg lit bakplåtspapper mellan lagren, så kladdar de inte ihop.

 

Tips 1 : Häll smeten i en liten behållare med pip (ej metall!- blir jätte varmt!)

och häll i formarna istället för att krångla med skedar.

Själv hittade jag inte min, brukar ha bunken till en citruspress. Man tager vd man haver så jag tog en liten IKEA burk.

Smidigt.

Tänk bara på att hålla fingrarna där smeten inte nått upp då det är varmt, och jobba fort då det stelnar!

Hjälp till med liten tesked om det behövs.

 

Tips 2 : Om du vill variera lite så kan du ha i lite finhackad mandel, eller nu de nötter man gillar.


Tips 3:
  Du kan fördubbla detta recept, alltså 2+2+2, men gå inte högre än så!
            Gör då hellre i omgångar! Du ska hinna med att få ut smeten i formarna också, tänk på det!

Sen njut.


Så, nu har jag försökt förklara så detaljrikt min trötta hjärna bara kan.
Och tänk nu inte så mycket på om de nu skulle bli lite för hårda. Ta fram dem lite tidigare än annars innan servering ur kylen. Hellre för hårda än mjuka, enligt mig. Så kan man suga på karamellen så att säga.
Då sitter den iallafall inte kvar i pappret!










Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0