Laktosfri nyhet!

Jag blev känslig mot mjölkprodukter för ca 1.5 år sedan.
När jag växte upp så tyckte jag alltid att det skulle bli min dödsdom!
Jag drack och åt massor som innehöll det som kroppen inte skulle klara av.
Varför skulle jag vilja leva då?
Låter väldigt dramatisk, men jag trodde alltid att detta var något som aldrig skulle hända mig.
Men efter tid efter jag fått barn, började kroppen bete sig konstigt.
Svullen jämt och magen var definitivt inte min bästa vän.
En kompis rådde mig, för liksom han hade fått samma symptom innan, att dra ned på mjölkprodukter.
Jag kunde nog klappat till honom, om han stått framför mig och inte andra sidan av telefon luren.
Vad var det han sa?

Men slutade helt. Herregud vad jag saknade O'boy!
Den svullna magen, med alla symptom försvann och även några kilon då jag inte alls åt så mycket.
Jag började kika på "laktoshyllan" i affären, och blev lycklig då det fanns flera olika utbud av mjölk och yoghurt etc.
Och hyllan utökas hela tiden!
Jag lärde känna min kropp mer, att ostar funkar - så länge det varit lagrade i mer än 6 månader då laktosen försvinner.  Behöver jag säga att kilona kom tillbaka?
Choklad kan jag faktiskt äta, av någon välsignad anledning! Utom geisha..
Har den senaste månaden börjat dricka o'boy igen faktiskt.

Gissa om jag blev glad då jag såg häromveckan att det kommit en ny yoghurt?
Med hjortron och äpple! Mer smak av hjortron dock.

Här tillsammans med äkta, hemma gjord, hjortronsylt!



Kommentarer
L

Jag kan äta geisha, men inte äta ost.

Testade ost som varit lagrad i 12 månader, funkade inte.



Har varit laktosintolerant länge, men ingen förstod det. Hade problem redan som liten. Men jag tyckte inte om mjölk eller ost så jag åt eller drack int.

Inte förrän jag blev 16, men så slutade jag igen pga jag hade så ont. Vid 19 funkade det inte alls längre med lagad mat så nu måste allt vara laktosfritt.



Klarar typ mjölkchoklad om jag inte äter för mkt, geisha klarar jag osv

2010-11-21 @ 19:40:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0