Förbannade kärring!

Jag är på uruselt humör! Och bara så ni vet så är det ytterst ovanligt att jag benämner människor med något så otrevligt som kärring!  Vi var ute på en promenad för, jag och mina flickor. Det börjar med att vi får gå en omväg då en man stod längre fram på gångvägen och beteende sig minst sagt berusat. Gick vidare till en av min dotters favorit lekplatser. Vi har varit där många gånger denna sommar, och bredvid den så växer flera fina svarta vinbärsbuskar som jag kikat på några gånger. Så idag upptäckte jag att ingen varit där och plockat, på hela sommaren! Och bären började skrumpna på sina ställen. Lillan älskar vinbär så jag började plocka några i det enda vi hade med oss. En liten ren bajspåse.


Tänkte att vi skulle leka med dem, till försäljning när vi leker affär i det lilla huset som finns på lekplatsen. Jag hade precis börjat plocka, och en sådan påse är ju knappast stor, så jag kunde ju knappast plocka rent alla buskarna. Då hör jag:

 

Kärring - Ursäkta, men bor du här?

Jag Nej, men…

Kärring- Då får du inte plocka här!

Jag – Men jag…

Kärring – Det är bara de som bor här (pekar) som får plocka bären.

Jag – Men jag plockar bara för att vi ska leka!

Kärring – Då plockar du inget mer nu ..!

 

Jag har väldig respekt för andra människor, särskilt äldre. Så jag bet mig i tungan för att inte säga något skarpt. För hade detta varit en främmande kvinna så hade det inte rört mig så mycket. Men det som gjorde mig så arg var att denna äldre kvinna, numera benämnd som surkärring och andra fula saker i mitt huvud, är en som jag under 3 års tid har mött många många gånger på promenader. Hundarna har lekt, och jag har stått så många timmar totalt och lyssnat på hur hon mår, om hennes hund och om hur hunden mår! Timmar!  I  f l e r a  å r!  Varje gång man har träffat henne så står man fast minst 15 minuter, trots bitande kyla! Och tillråga på allt så vet hon ju om att vi inte bor just där, utan några hundra meter bort.


Hon har alltså stått och lurpassat på oss genom fönstret, sen gått ut på balkongen med en mycket otrevlig ton, stod sedan kvar efter sin reprimand och sedan stod hon i fönstret igen. Jag gick därifrån för att inte sänka mig i den nivån hon befann sig i. När hon stod på balkongen så kom det än dam förbi, och ”kärringen” stod och skvallrade med henne, om oss! Tyvärr gick hon kort efter det också ut, och satte sig en bit ifrån lekplatsen och skvallrade vidare med några som satt ute. Det förstörde allt roligt med lekandet.


Jag är lite osäker på det här med allemansrätten vid detta fall, då hela detta området är uppdelat i stora blockhus med hundratals lägenheter. Just där vi var är det privatägda lägenheter, alltså att de bara äger lägentheten med tillhörande balkong. Utanför alla dessa stora block finns stora gårdar. Men det är ju knappast någons egna privata trädgård vi hade att göra med, utan just en stor öppen gård. Det är ju självklart att man inte kliver in i någons egna trädgård och tomtmark! Allemansrätten står ju för att man får plocka bär, men inte bryta kvistar och dra av löv. Och det var ju bara bären vi plockade, så vi skadade ju inte växten. Varför planterar man överhuvudtaget ut bärbuskar, vid en lekplats, om det inte är meningen att inga som faktiskt är där får äta? Ska bären få ruttna bort, då ingen annan plockat eller plockar, hellre än att någon kan njuta av dem och samtidigt sköta busken? 

Saken är den också att vi har flera vänner och dotterns gudfar bor där, så just nu i mitt något upprörda tillstång funderar på att gå dit imorgon med någon av de som bor där och plocka rent varenda sabla buske…



Kommentarer
L

Antar att det är hagges innergård.. dra med honom ut o plocka rent! Det är ju himla synd om bären bara ska ruttna!

2011-08-12 @ 19:07:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0