Kladdkaka med lime



Jag är inte så jätte begistrad i kladdkakor om jag ska vara ärig.  Jag brukar i regel avstå från att ta alls om det bara finns det och tar oftast hellre torra kex. Detta är för att ,ånga har så sjukt mycket socker i dessa kladdkakor att när man tuggar så blir knastrar det sådär sockersandigt mellan tänderna.

Tills jag smaka på denna hos min kära mormor som hon hade gjort vill säga. Mycket otippad favorit alltså... Och snäll som jag är delar jag gärna med mig receptet till er! För den är nämligen grym!

100 g smör
2 ägg
2 dl (rågade) strösocker
1 dl mjöl
3/4 siktad kakao
1 tsk vaniljsocker
1 lime - skal + saft

ströbröd
florsocker

Sätt på ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Ta lite av smöret och smörj och sedan bröa en form. Riv och pressa limen. Vispa ägg och socker väldigt pösigt. Häll ned smöret, och sedan limen. Blanda alla torra ingredienser och sikta sedan ned allt i smeten. Vänd med en slickepott. Häll i form och grädda i mitten av ugnen.

Pudra på florsocker när den är kall. Låt den kallna helt innan servering, helst 3- 4 timmar innan. Bäst blir den dagen efter. Perfekt att förbereda alltså!

OBS VIKTIGT! Om du har en form som är 23 cm i diametern så ska den stå inne i 21 minuter. Om du har en form som är 20 cm i diameter så blir ugnstiden 24 minuter. Klocka tiden så den blir exakt. Annars blir den torr och tråkig.



Kommentarer
Helena

brukar läsa din blogg men är lit dålig på att kommentera så ville bara säga Hej :)

2011-08-18 @ 11:30:04
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0