Krämbullar



Kärt barn har många namnkrämbullar, solbullar, vaniljbullar... Sockret smälte fort i solskenet dock, så ni får nöja er med denna bild.

25 g jäst
2 dl gräddmjölk ( 1 dl mjölk + 1 dl grädde)
75 g smör
3 msk strösocker
1 ekologisk ägg
ca 8 dl mjöl + till utbakningen

Tjock vaniljkräm eller marsankräm, ca 4 dl
Smält smör
Strösocker

Smula jästen i en mindre skål. Värm mjölken till 37 grader. Häll i lite utav mjölken i jästen och lös upp den, och häll i resten av mjölken. Vispa med hjälp av en elvisp smör och socker smidigt i en större bunke. Tillsätt ägget och den lösta jästen. Arbeta in lite mjöl i taget, funkar bra med elvispen även här, till en smidig deg, Jäs till dubbel storlek.  



Sätt på ugnen på 250 grader. Kavla sedan ut degen ganska tunnt. Degen är helt fantastisk mjuk att jobba med! Jag tog ut cirklar på ca 14 cm i diametern då jag ville ha dem lite större. De åker ihop lite när den väl läggs på plåten. 
 


Klicka på vaniljkrämen i mitten av varje cirkel med hjälp utav en sked. Nyp ihop kanterna väl så inget smiter ut och lägg skarven nedåt. Låt dem jäsa väl, såpass stora som ni vet köpebullarna är. Grädda i 10 minuter.



Att pensla det smälta smöret (OBS! Avsvalnat!) och sockra är det perfekta assistentjobbet för barn!



Kommentarer
Nathalie

oj vad gott:D



roligt att du är med och tävlar:D jag utser en vinnare ikväll!

Allt bra annars idag?:)

2011-08-30 @ 14:31:19
URL: http://liborius.devote.se
Sofia - Sofias Inredning

Åh va gott det ser ut! :)



Svar: Ja, slipa lite lätt innan du tvättar av ytan med målartvätt - den tar bort fett och smuts. Men du behöver altså inte slipa mycket, bara matta ytan lite :)



2011-08-30 @ 19:07:29
URL: http://sofiasinredning.blogg.se/
hgh

åhh jag vill ha""!!!! min tjockis till flickvän åt upp min bulle jag fick inte smaka på den!!!

2011-08-31 @ 13:06:37
Sonia

Alltså jag vill bara påpeka här att sista kommentaren absolut INTE har något med mig att göra =P. Pssst goda dom var =)

2011-08-31 @ 14:19:58
Anders

du får gärna göra en hög te mig med :)

2011-09-01 @ 05:06:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0