Tårtbotten



Hade ingen lust att fuska med färdig tårtbotten. Roligare att göra med samt att man är lite stoltare över sin färdiga tårta sedan. Sedan tycker jag faktiskt att e hemmagjord är bättre än köpt. Köpte en gång och om det inte krisar så kommer jag nog aldrig göra det igen heller. Om ni undrar över bilderna så tänkte jag visa er ett enkelt knep att fixa fina lager. Det är nog en av anledningar till att jag tror att många hellre köper en färdig tårtbotten. 

Men först, receptet. Detta recept använder jämt min mamma så jag tjyvade det från hennes egna receptbok!

4 separerade ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

ev. Om det är till en chokladtårta så lägger ni till någon msk kakao

Slå på ugnen på 175 grader. Dela först äggen och lägg vitor och gulor var för sig. Vispa vitorna till ett hårt skum (ni vet det där att hålla bunken över huvudet utan att behöva duscha testet). Vispa sedan gulor och socker pösigt. Sikta ned de torra ingredienserna i en djup tallrik och sedan en gång till i sockersmeten. Här kommer det lite trixiga, att vända ned äggviteskummet försiktigt i den ganska fasta smeten. Man får inte röra för mycket för då vispar man ut luften och kakan sjunker ned till en kompakt sorglig sak som inte är så rolig att ha i en fin tårta.

Grädda i 25 minuter i mitten av ugnen. Prova med att sticka ned en tandpetare eller sticka, den ska komma upp torr. Låt kallna helt innan den skärs. Denna kan ni med fördel göra dagen innan ni ska göra själva tårtan, förvara den bara väl försluten i en plastpåse.

Och som ni ser på nedersta bilden så spökade jag alltså inte ut min tårtbotten till en igelkott för intet. Hitta den i mån tunnaste sidan av din botten. Placera därefter ut tandpetare med ett jämt mellanrum vertikalt. Min kaka var omkring 3 cm hög och jag ville ha tårtan med 3 lager så varje lager blev alltså runt 1 cm. Fortsätt att trycka in tandpetare runt hela kakan. Återgå till den tunnare sidan och börja skära där med en tandad kniv. Dra med långa jämna drag så att inte lagren blir hackiga. Följ tandpetarna, och skär yttersidorna först och sist mitten delen. Lyft av och fortsätt vidare med nästa lager.

Jag brukar lägga topplocket underst på tårtan, och mitten delen överst. Då toppen och botten har en "skorpa" så blir inte tårtan lika blöt om man lägger dem själva tårtan. Och mitten är mer följsam och spricker inte lika lätt som de andra två vilket gör den bättre att ha som ett nytt topplock.



Kommentarer
vadfanskajagheta.se - Uppsalas största blogg

sv: kul att du är med och tävlar om hair donutsen <3 gilla gärna inlägget på bloglovin för att öka din chans att vinna :D <3 har du redan gillat så behöver du såklart inte göra det igen ;)

2011-08-27 @ 23:35:36
URL: http://vadfanskajagheta.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0