Halsbränna

Hu, halsbrännan har tagit fart numera! När jag väntade den förra så fick jag en aning i slutet av graviditeten. Då räckte det i princip att undvika röda livsmedel- typ tomater och särskilt röd paprika. Men nu. Vad ska jag göra? Google såklart. Först hittade jag en sida, halsbranna.se, men det förklarade inte jätte väl om man nu var gravid. Flera av de saker man ska undvika finns ju inte i min "värld" som övervikt, kaffe, rökning och alkohol.

"Det finns ett antal huskurer som sägs kunna lindra halsbränna med. Detta är några av dessa:

  • Dricka mjölk
  • Dricka yoghurt
  • Dricka fil
  • Tugga på ett torrt kex
  • Tugga på en munfull torra havregryn
  • Äta en bana
  • Ät 1-2 munfullar sötmandel
  • Tugga långsamt på en skiva rå potatis
  • Blanda i en tesked med bikarbonat i ett glas med vatten och drick"


Och sedan denna, från samarin, som förklarade lite mer varför man får kan få det.
 
"Dels kan de graviditetshormoner som ska göra livmodersväggen lättare att tänja ut också göra magsäcken och den övre magmunnen slappare. Följden blir att magsyra kan läcka upp i matstrupen med halsbränna eller till och med sura uppstötningar som följd. Besvären kan också bero på att livmodern trycker på magsäcken när barnet växer. Det blir helt enkelt mindre plats för magsäcken och då kan surt maginnehåll pressas upp i matstrupen med en brännande, svidande känsla eller sura uppstötningar i svalg eller mun som följd."

Nåja, får väl köpa hem samarin till de värsta dagarna. Har för mig att jag har jätte svårt att dricka det. Men bättre det än det här! Men nu får jag nöja mig med att tugga på lite mandlar.

Någon som har något tips?




Kommentarer
Michaela

Jag hade mkt halsbränna i slutet med alwin. Körde på novalucol och gaviscon. Jag föredrog gaviscon bäst. Men novalucolen om inte halsbrännan brutit ut helt.



Här fungerade inga huskurer alls tyvärr. Inte samarinen heller då min läkare avrådde från samarin i samband med grav. Men det kanske har ändrats :-)

2011-12-15 @ 09:52:26
URL: http://mixiz.blogg.se/
Lilli

Sv: Tusan också... måste kolla med BM då.. Det är från samarins hemsida ena.

2011-12-15 @ 12:56:36
URL: http://curiousme.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0