Enkel jordgubbsglass



Nu har jag massor av jordgubbar
, men vet inte riktigt vad jag ska göra med allt. Förslag? Dock kom jag på ett,  då det är ganska svårt att hitta en riktigt god laktosfri jordgubbsglass. Oftast är de något för söta för min smak! Och har man ingen glassmaskin så funkar detta recept:

650 g färska jordgubbar
3 dl vispgrädde (laktosfri)
2 äggulor
1 dl florsocker

Gör så här:

Mosa jordgubbarna med en gaffel, jag pureade i princip vissa för att få mycket färg, men lämnade kvar lite bitar, jag älskar konsistensbrytningar!  Vispa grädden hårt, den blir lösare sedan. Blanda äggulor och florsocker. Rör ner äggsmeten och sist i jordgubbarna i grädden. Häll smeten i en vid form (godisbunke) och täck med plastfolie. Frys minst 4 timmar.

Tips 1 är att sila ut det lite av saften och använda den för att ringla i den smeten när den är i bunken innan du ställer in den i frysen. Då ger det en fin färgbrytning.

Tips 2 Ta fram glassen lite innan servering. Om ni inte kokar bären (mister c vitamin) så blir det lite isigt pga vattnet i själva jordgubben. 

Tips 3 Om ni ska ta i glassen i strut, kanske göra många, eller bara vill slippa hålla i glassen så kan ni ställa struten i något- här använde jag min glassform som jag tidigar visat. Om ni inte har en sådan, så kan ni ta vanliga tomma toalettrullar eller hushållspappersrullar. Slippa diska och bara att kasta.









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0