Kryddiga köttfärspiroger


Bröd:
25 gram jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
1/2 msk olivolja
1 tsk salt
7 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, och häll på lite vatten och rör så att jästen löser sig helt. Häll på resten av vattnet samt salt och olja. Tillsätt 6 av de 7 dl mjölet, arbeta in det lite i taget. Täck med bakduk ca 30 minuter på dragfri plats.
Tag sedan upp degen på mjölat bakbord och arbeta in det sista mjölet. Dela upp degen i tolv bitar. Jag använde även en våg, och det resulterade i att varje bulle vägde i snitt 45 gram. Kavla ut varje bulle till en tunn rund kaka, ca 15 cm i diametern.

Fyllning:
ca 400 gram köttfärs
salt
grillkrydda
svart & vitpeppar
1 påse taccokrydda orginal
ca 1 dl vatten
rödlök

evt. oliver och ost

Gör så här:
Ja, här ska den typiska kocken som höftar sina mått. Jag skriver vad jag hade i så får ni själva smaka av. Jag stekte upp köttfärsen igår, och kryddade med salt, ganska mycket grillkrydda och peppar. Idag hällde jag på ca 1 dl vatten och hettade upp köttfärsen ordentligt igen. Tog i tacokryddningen, och jämt innan det var klart så la jag i löken så den gav lite smak. Jag använde rödlök, men jag tror det kvittar vilken sort. 



Fördela fyllningen på mitten av varje kaka, gärna lite avlångt. För upp sidorna så att de formas som bilderna visar, och lämna en liten öppning på ca 3-4 cm Nyp hårt ihop degskarvarna. Lägg pirogerna på bakplåtsklädda plåtar. 6 stycken piroger per plåt blir ganska bra. Om du gör klart en plåt i daget, så hinner första plåten jäsa mer, och kan gräddas före den andra. Jäs ytterligare i ca 25 minuter under duk. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla sedan de färdigjästa pirogerna med ett uppvispat lättsaltat ägg. Sänk ugnen till 225 grader och grädda i mitten i ca 10- 15 minuter. Svalna på galler.

Detta ska inte smaka direkt som en typisk tacopirog, kryddningen till trots, men man kan ändå servera med en rejäl klick creme fraiche, salsa och grönsaker.

OBS! Gör köttfärsfyllningen helt efter eran egen smak om ni så vill. Men det jag gav recept på, gjorde så att de blev de godaste piroger som jag någonsin gjort. Kanske till och med ätit, utan skryt.






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0