Marshmallows



Har en lite mer avvancerad kokbok hemma med ett recept på marshmallows, men det är så många moment så jag har aldrig orkat. Men detta är en mycket enklare variant. Slutresultatet blev mer som godset sockerbitar, med en lätt kola ton. Första bilden så gjorde jag en hemmagjord godispåse, som jag fyllde med massor av bitar och gav bort i present.

Gör så här:

1 dl vatten
2 1/2 msk gelatinpulver

4 dl socker
2 1/2 dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
1 dl vatten
Mycket florsocker för rullning

Vispa ihop vatten och pulver i en matassistent,  jag gjorde det i mitt elvispstativ, men det blev allt med nöd och näppe så att det gick bra. Blanda övriga ingredienser i en kastrull, helst tjockbottnad. Koka upp och sänk sedan värmen och koka under omrörning i 10 minuter.



Värmen höll sig runt denna nivån.





Häll sedan i den varma blandníngen i en hyfsat tunn stråle ned i i gelatinet. Kör sedan ända tills volymen fördubblats. Det tog ca 10 - 15 minuter.







Var ju bara tvungen att kleta lite... Bilden under togs kl 23.38.



Pudra en bakplåtsklädd form, ca 20 x 20 cm med florsocker. Jag var lite lätt disträ och förträngde helt detta moment. Jag tänkte på det, men glömde helt enkelt bort det. Kom på det när jag hällt i massan redan. Att börja om var inte att tänka på då det var väldigt kletigt. Som ni ser ovan.

Ställ formen i kylen, och skär upp dagen efter.



Men det fick lösa sig dagen efter, det hela tog något längre tid dock. Jag förberedde en plåt med papper som jag hällt massa florsocker på, och fick sedan vända upp och ned på allt. Efter lite olika provade tillvägagångssätt så konstaterade jag att det gick att blöta ovansidan av pappret något och sedan försiktigt dra av pappret.






Dagen efter ska du skära upp den i bitar, ett tips bara är att det gick lättare att klippa med en stor sax! Rulla sidorna i florsocker och lägg i en förslutningsbar låda (godislådorna som jag tidigare tipsat om). Klipp till bakplåtspapper och lägg mellan varje lager.



Klipp inte för preciserat, det ska ju synas att det är hemmagjort.



Kommentarer
L

MUMS!



2011-07-10 @ 22:59:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0