Norge - flaggor på halvstång



Det är nära, Oslo, fast det är i ett annat land.
Närmare än delar av ens eget land. Vi var och handlade igår, när N berättade lite chockat om att det var ett terrordåd med bombsprängning i Norges huvudstaden. På kvällen satt vi och tittade på nyheterna. Fick pausa mitt i, då lillan som varit uppe lite längre skulle läggas. Stillbilden var på ett stort hus med vad som såg ut, inte ett enda helt fönster.

Skickade sms till min gamla lärare Ö och gamla granne C som båda är norskar. Skrev att jag hoppades att de inte var i Osla denna dag. Efter vad som kändes som en evighet så fick jag tillbaka svar att de var trygga i Sverige och deras nära i deras hemland inte var utsatta. C skrev att hennes barn bodde på ett annat ställe, men relativt nära. De hade hört bomben.

Efter en stund kom det upp om skjutningen. Eller ja, avrättningen med skottsalvor. Det var runt där Cs barn bodde. Ringde snabbt, men det var ingen fara. Ingen visste ju då anatal döda eller skadade. Både C och Ö satt klistrade vid nyheterna. Förståeligt. Vi fortsatte tvbevakningen i sovrummet, med en statsminister som såg minst sagt chockad ut.

Man kan inte föreställa sig hur det egentligen var, skräcken och sorgen som var och fortafarande är. Även för anhöriga. Jag som mamma kan ju bara tänka på hur det skulle vara att man i god tro låtit mitt barn åka iväg till ett litet sommaräventyr. Resten vill jag inte tänka på. Jag vill aldrig behöva uppleva den sorgen, att mista ett barn!

En enda man, så mycket sorg. Flaggor på halvstång.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0