Rårörd jorgubbssylt




Jag ställde mig och gjorde lite jordgubbsylt som jag senare frös in. Jag gillar inte att koka, då C vitaminerna försvinner mer. Eftersom de hamnade i frysen och jag inte planerat att de ska hålla i evigheter när de senare tinas upp, så skippade jag natriumbensoat.

Jordgubbar
Socker efter smak

Då jag, hör och häpna inte har en potatisstöt eller liknande, och det faktum att jag hade huvudvärk när jag gjorde dem så orkade jag inte med mixer ljudet, så fick jag hitta på något annat. Så vad ska man göra? Först provade jag en hederlig potatispress, men det blev en aningen för mycket saft för min smak. Så jag fick ta mig i kragen och helt enkelt ställa mig och börja mosa med en gaffel. Tog lite längre tid och blev nog lite tröttare i armen än vad jag annars skulle vara med lite större verktyg...

Rör ned lite socker i taget, och smaka av med rena skedar. Detta för att inte få en för söt sylt. Själva sockret kan ju uteslutas, om det är riktigt söta jordgubbar eller smulgubbar, men personligen så tycker jag att det ger en så god smakförhöjning - särskilt när det gäller frysta bär.

För att hellre få en sylt än soppa så silade jag allt. Slutresultatet blev fin upphällt i ett vinglas. En tjock  koncentrerad saft på det. Egentligen borde jag väl ha kokat ett starkt jordgubbskoncentrat på det, men vi drack upp den istället.

Frys in i fryståliga burkar. Tänk bara på att ge sylten lite expanderingsyta vid upphällning, så fryst vätska ökar i volym, så fyll inte ändå upp till kanten. Vi slängde alla glasburkar vid flytten (mycket dumt), så fick åka till närmaste affär efter att vi plockat jordgubbarna. Biltema. De hade inga i glas, men i plast, som fick funka för denna gång. Viktigt att diska ur alla syltburkar, och ha dem helt torra när man häller i sylt (eller saft). 

Ett tips är också att förvara burkarna i kylen upp och ned för att undvika mögel vid kanterna.








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0