Focaccia



Focaccia är ett italiensk bröd, här med mitt hemmagjorda smör.




Du behöver:

25 gram jäst
6 dl ljummet vatten (ej med på bilden)
1/2- 1 msk salt
1/2 dl olivolja
12 dl mjöl

Olivolja för pensling
Flingsalt




För övrig smaksättning så kan man trycka i oliver, soltorkade tomater och färska örter – i detta bröd användes färsk basilika och färsk timjan.



Smula jästen i en bunke, och häll över en deciliter av vattnet och rör ut jästen tills den helt löst upp sig.



Häll sedan i resterande vatten och tillsätt salt och olivoljan. Rör ned mjölet i omgångar, degen blir ganska lös. Fungerar nog bra med en vanlig elvisp med degkrokar, men lillan var med mig idag och hon tycker inte om ljudet så det fick bli på det gamla hederliga viset med handkraft. Det var inte så jobbigt ändå. Låt jäsa under duk i 40 minuter.





Sätt på ugnen på 250 grader och sänk sedan till 225 grader när plåten ska ställas in. Säger det igen, ugnen blir ju inte rätt tempererad om luckan öppnas, och man börjar med en för kall ugn…

Ta en djup bakplåt och antingen penslar du på olivolja direkt på plåten eller så lägger du över två bakplåtspapper omlott. Jag gör det senare, penslade även över lite olivolja på pappret - men bara för smakens skull. Hatar att diska mer än vad jag behöver…


Häll över degen direkt i plåten och låt jäsa i ytterligare 20 minuter (kan erkänna att jag helt glömde bort detta moment utan bara körde på, funkade ändå kan jag ju tillägga)





Pensla sedan olivolja och strö över flingsaltet, och tryck ned eventuell smaksättning.
Grädda i ca 25 minuter.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0