Hemmagjord pizza



Det fick bli hemmagjord pizza. Jag och lillan bakade tillsammans. Dock blev det inte jätte mycket bilder, särskilt inte vid degsättningen som ni kanske förstår. Ljuset blir inte så bra på kvällskvisten i köket, inte för att fota så det som är mörkt ser ut som det är bränt. Dags att lämna in kameran för rengöring och justering tror jag!

Till våra två små pizzor:

1 dl ljummet vatten
1/2 msk olivolja
2 krm salt
1/4 paket jäst (12 gram)
2- 2 1/2 dl mjöl

Sätt på ugnen på 250 grader, vid öppning sänk till 225 grader. Smörj eller lägg bakplåtspapper på en plåt.
Smula jästen, och häll över vattnet så att jästen löser sig. Tillsätt olja och salt och arbeta in mjölet med en trägaffel. Ingen ide att smutsa ned elvispen. Börja med max 2 dl mjöl och ha den sista halvan kvar i decilitermåttet så länge, så kan du portionera ut det lite eftersom.

Ta upp degen och knåda på bakbordet, dela degen i två delar och rulla till två bollar. Platta ut eller kavla ut och lägg över på plåten. Låt jäsa där medan du gör valfri fyllning.

 

Jag blandade tomatpure med olivolja och lite olika kryddor. Paprika, lökpulver, salt, svartpeppar, oregano och pizzakrydda och säkert något mer. Sedan skar vi upp skinka, riv ost, delade körsbär och plommon tomater samt delade oliver. Och skjuts in i ugnen i ca 10 - 15 minuter. Och servera med en kall coca cola och bearnaisesås.







Kommentarer
Sara Ahonen

Gott! :)

2011-06-20 @ 22:46:19
URL: http://www.saraahonen.blogspot.com
Sara Ahonen

Hehe, ne det gjorde du inte. Jag brukar inte se vilka som är inne från bloglovin men den här gången gjorde jag det och kikade förbi på din sida också :)

2011-06-20 @ 23:05:36
URL: http://saraahonen.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0