Vi höll på att krocka!!



 

 Vi var och hälsade på hos en släkting som ska in till sjukhuset imorgon. Väl från Forshaga så började det mörkna, klockan var väl runt halv sju på kvällen. Sambon tänkte högt att "just ja, det är ju jaktsäsong" och att vi skulle hålla lite extra span. Det är ju i skymning och gryning som djuren rör på sig mest, men oftast i gryningen. Tur var väl att han sa något för jag började kika mer på vägen än att dåsa till lite lätt. Mellan Skåre och Bergvik ser jag något stort och grått i diken och under min reaktion från syn till att ropa AKTA så var det gigantiskt viltsvinet redan uppe på vägen. Sambon hann inte ens märka något förens jag hade ropat något. Eftersom det var bilmöte så var det bara halvljus, och någon dåre bländade sidan med helljuset för tidigt vid vårat möte än att vänta en tiondels sekund tills bilarna var jämsides (Ärkepucko!) Grisen var större än en släktings Golden retrievrar, och de är inte små om jag säger så. Manken på grisen skulle nått över bilfronten. Herrejösses, vad nära det var!

Vad tankar det hann fara i huvudet:

 "Men skojar du eller?" ( Vem du är var orelevant)
 "Va faaaan" "AKTA"
"Hur smakar griskött?" (högst ologisk tanke)
"Men kör på den bara!"

Den sista var när sambon började slira, hans reaktion från mitt rop. Den stora grisen var redan över vår sida vägen och vid mitt räcket. Jag tänkte mest att det var större chans för oss att hamna i diket än att den skulle vända. Väl på parkeringen inser jag hur fruktansvärt nära det var. Jag skulle öppna bakluckan och släppa ut hunden. Jag tänkte mest att skadan på fronten hade inte spelat någon direkt roll. Men bilarna bakom skulle så mycket större skada. För en gångs skull satt jag i framsätet då lillan tittade på film där bak. Så hon satt ensam. Men hade jag inte suttit fram så hade vi med största sannolikhet krockat. Jag var tvungen att sätta mig i det öppna bagaget. Tänkte på att en kompis som krockade med ett vildsvin, bilen blev demolerad och hon fick ont. Vi körde i 90 och det blir ju än kraftig krock. Oavsett hur liten krocken skulle varit hade vi behövt köpa ny barnstol. Alla skulle vara chockade, kanske ha ont och kvällen skulle spenderas på sjukhuset... Mer tokiga tankar. Värre ville jag inte ens tänka på. Innan vi ens åkte iväg till Forshaga så kändes själva bilresan inge vidare. Har haft sådana känslor förr och de har liksom "slagit in", eller ja, nästan slagit in. 
 
Sambons kommentar efteråt var:
"Oj, såg du grisen!? Jag har sett en gris, jag menar, ett vildsvin! Har du sett det någon gång?"

Som om jag skulle svarat; - Nej, jag blundade, var det stort? Eller som om det vore en safari - Nej älskling, jag såg inte lejonet eller giraffen, men vildsvinet."

Tack vår skyddsängel! Tack slumpen och tillfälligheter! Isskalet som la sig runt hjärtat har börjat tina upp nu. Nu är jag mest irriterad, för jag reagerade direkt på att vi skulle ringa in att det var ett så stort och så pass farligt djur i trakten. Det är ju inte en liten kanin vi pratar om. Men vart ringer man? Min telefon är ju i sista sucken nu, och den hade ställt in sig på flygplansläge (!?) och jag kunde inte ringa med den alls… Har ju hört på radion om viltvarningar. Men vart ringer man? Sökt på nätet nu men hittar inget. Bara vid kollision (och det är till polisen…). Hittade inte för radio heller. Det borde väl finnas? Vi pratade när vi började åka om att det inte fanns något viltstängsel längs vägen, men är det bara de verkliga olyckorna som hamnar i statistiken som avgör om det ska sättas upp något staket eller varning?


”Bara älgolyckorna i Sverige kostar ca 1 miljard per år.”


”27 972 polisrapporterade viltolyckor år 2011 t o m 2011-10-12 (hela landet)


Rådjur 21 299
Älg 4 386
Vildsvin 1 362”



Bilden är hämtad från Google. 



Kommentarer
hgh

jaha blev det inte nån vilt te midag assa. jag körde på ett rådjur en gng den avled på plats bilen total förstörd men det ända jag tänte på fan va gött me rådjur. tittar till djuret för att ta med den hem o äta den och jag märker att det är bara köttfärs kvar. då förstog jag att jag körde nog på den för hård. körde på djuret med en hastighet på 190-195 km/h

2011-10-14 @ 09:25:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0