Diabetes+ GP+ laktosintolernas

Fick just reda på att en äldre släkting nu har fått diagnosen diabetes. Hon är av den gamla stammen att det är en fika efter maten - eller vid besök, högtid eller liknande. Gärna några kakor till kaffet med andra ord- och just det att det är en så gammal vana kan vara svår att bryta... Hon erkänner själv att hon har en riktig söttand och lider verkligen av sötsuget. Misstänker starkt att nu när vissa saker är "förbjudna" blir extra åtråvärda... Till saken är att hon gjort en gastric bypass och är laktosintolerant om det har något med något att göra...

Det jag funderar på nu- då jag inte har någon koll alls på diabetes, är vad man kan göra... Vad ska man tänka på när man bakar diabetesvänligt, hur är det med typ honung och frukt och sådant?

Jag ska givetvis läsa runt lite överallt- men ALLA tips är välkomna! Någon som har diabetes eller lever med någon?



Kommentarer
L

Kolla upp lchf-kost?



Eller 1177.se

rådgivningen, diabetescenter osv.



Helt enkelt - välkollade källor!

2012-02-13 @ 17:50:16
Zarah

Om man inte insulinbehandlar diabetes så får man typ inte äta något. MAX en frukt om dagen, inget mer eftersom fruktsocker höjer blodsockret massor, mjölk, pasta, potatis och sånt ska man också akta sig för.



Insulinbehandlad diabetes har man om man inte KAN hålla blodsockret nere vid annan kosthållning och då kan man ju ta sig något eftersom man ändå tar insulin, visserligen ska man ju helt inte. Och insulinbehandlad diabetes är inget roligt, tar man för mycket insulin så blir man EXTREMT dålig, skakningar, ibland kan man fradga och klarar sig inte själv. En sockerbit och mjölk brukar vara bra då.



(Min pappa och farmor har insulinbehandlad diabetes och de fick för sig att jag hade gravdiabetes förra graviditeten, vilket jag inte hade, jag tyckte bara inte att man skulle sköta sig till provtagningar så när de trodde jag fastade, så gjorde jag det inte!)

2012-02-14 @ 11:57:49
URL: http://fluflu.blogg.se/
Johanna

Jag skulle satsa på en chokladkaka med mycket kakao o mindre socker alt. en god fruktsallad.

2012-02-15 @ 12:57:51
URL: http://passionforpoison.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0