Snickerskakor- med hemmagjort jordnötssmör!


Testat snickerskakor någongång?
Om inte, så gör det! Gillar inte snickers annars, knappt heller jordnötter, men dessa kakor är hur goda som helst! Dock verkar det som om att min mage är en martyr och gör revolt varje gång jag gjort dem med Skippy's jordnötssmör. Så nu testade jag att göra mitt eget jordnötssmör, och det gick hur bra som helst! Detta är hur jag gör det, finns massor av varianter med ex kokos och socker. Men jag tycker det blir sött nog, så jag skippar sockret! Vi kan kalla det att det blir nyttigare, så känns det lite bättre att äta dem, eller hur? Sedan älskar jag choklad, så mitt recept har ett tjockt täcke härligt choklad!



Eget jordnötssmör:


300 gram jordnötter

Jag gjorde såhär; jag tog en påse saltade jordnötter - hittade inga osaltade. Mixa 100 gram som de är- enklast med en matberedare, eller med stav mixer men det känns lite i armen. Tag en finmaskig sil och skölj av de resterande nötter från saltet och låt dem torka lite på hushållspapper. Mixa dem med. Ju längre nötterna mixas desto mer tränger oljorna ut ur nötterna och sedan kommer du sedan få en fin slät massa. Hur enkelt som helst!



Snickerskakor

300 gram eget jordnötssmör (eller en 350 grams jordnötssmör burk- Skippy's)
2 dl sirap
ca 9-11 dl kellogs osötade flingor
300 g choklad (marabou)


Värm upp sirapen i en kastrull, inte koka. Sirapen blir mer rinnig när det är varm. Tag av plattan och banda i jordnötssmöret och rör jämt. Ta i flingorna, lite i taget. Försök att inte krossa flingorna till smulor. Märkte dock att man kan behöva mer flingor till hemmagjort jordnötssmör, den blev lösare än när jag använde köpt. Tryck försiktigt ut massan i en mindre bakplåtsklädd form. En som är en halv vanlig ugnsplåt blir bra. Pressa ut med lätt hand så det inte blir mosigt. Ställ kallt.

Smält sedan chokladen, jag började med 100 g mörk choklad (det tar längre tid för mörk att smälta än ljus) och sedan 200 g ljus choklad. Bred över chokladen och låt kallna. Dock så ska du passa på att skära upp dina rutor innan den stelnat helt, för att få snyggast resultat. Det är ett tjockt chokladtäcke så det kan lätt gå sönder på "fel" sätt.






Kommentarer
Emõke

Åh så duktig du är, ser riktigt mumsigt ut!



Typsnittet som du frågat efter heter Vivaldi!

Önskar dig en fin söndagskväll.

2012-02-19 @ 22:18:12
URL: http://prinsaroprinsessor.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0