DIY: Riskrans - blåbär & lingonris!

 
 
Så, nu har jag iallafall bundit klart kransen! Ska plocka in lite mer lingonris då det tog slut precis när den skulle avslutas. Har inte bestämt mig om den ska dekoreras med något annat eller om den ska få vara i all sin enkelhet. Kan inte heller riktigt bestämma mig vart den ska hänga heller... Vi har ett märkligt fult inbyggt skåp på balkongen så den kanske ska få hänga kvar för att dölja lite?  Under ser ni en vanlig trädgårsstol med en stor dyna så - bara så ni kan jämföra och se vilken XXL krans det blev...
 
 
 
 
 
Hett tips är att ta med en bra sekatör eller kraftigare sax ut i skogen när man plockar blåbär- och lingonriset! Blåbärsriset går att bryta av, men lingonriset är lite krångligare. I början plockades det en för en men det tog en halv evighet, och började då ta hela knippen istället. Man får rensa en aningens mer men det är klart bättre än att gå med böjd rygg! Till denna krans gick det åt en packad ICA Maxi papperspåse med blåbärsris och en dito, om inte mer, med lingonris!
 
 
Böjbara helst färska pinnar eller grenar
Blåbärsris
Lingonris
Papperspåsar
Sekatör eller kraftigare sax
Ståltråd
Avbitartång
Evt. Tång för att böja ståltråden
Kraftig sytråd
Sax
...Tålamod...
 
 
Själva stommen böjde och flätade jag ihop ett par tre längre pinnar för att få kransen stabil. Sen lindade jag runt tjockt med blåbärsris med hjälp av ståltråd. Efter att ha fått önskad volym runt kransen började jag tätt linda lingonriset med hjälp av en stark sytråd. Glöm inte att knyta fast efter några varv ifall tråden skulle gå av så inte halva kransen ramlar ur...
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0