Nya leksaken: Manfrotto Kamerastativ 190XB + 804RC2!

 
 
 

Nu har jag unnat mig något som jag velat ha väldigt länge! Eller ja, för en månad sedan - och nu har jag hunnit testa den ordentligt! Ett kamerastativ! Min kamera sparkades för några år sedan ut på golvet av en vän och sedan dess har fokusen inte riktigt att lita på, man måste hålla kameran väldigt stilla. Bilder blir lätt suddiga och jag har lärt känna min kamera rätt bra nu för att kunna få åtminstone några bra bilder... Annat är det när ”främlingar” (såsom sambon...) tar över och de flesta blir blurriga. Jätte trist. Så det är en av huvudanledningarna till varför jag suktat efter ett stativ. Andra är att jag, med hjälp av den fenomenala lilla fjärrutlösaren, kan stå framför kameran istället för bakom den... Idag är ju det yngsta jag någonsin kommer att vara, så vill ju fånga ”ungdomen”... Skämt åsido så vill jag främst ha bilder när jag är med barnen, det är ju oftast bara vi när vi är hemma såhär. Speciellt när vi är ute, då det inte finns någonstans att ställa kameran direkt.

 

Anledningen att jag har dragit mig så är att stativ är himla dyra. Visst, det finns billiga varianter med men när jag gjorde undersökningar runt på nätet så fastnade denne innebörden:

 

Billiga stativ är inte lika stabila, ofta gjorda av plast och kan därför lätt gå sönder och att de är betydligt lättare viktmässigt och därmed ökar risken för det att åka omkull... Ja, ni kan ju säkert föreställa er själva. Och som i mitt fall så finns det både barn och hund med i hushållet så jag behöver all stabilitet jag kan få om man säger så... De är ju inte de mest graciösa och aktsamma varelser som finns... Och en systemkamera är faktiskt betydligt dyrare än stativen, och jag vill inte riskera kameran bara för att komma billigt undan. Det skulle bli en betydligt dyrare historia om jag måste köpa ett nytt stativ och en ny kamera...

 

Fick också rådet för ett par år sedan av en klasskompis kille att kika efter ett stativ med inställbara ben. Detta för att verkligen få stabilitet när marken inte är jämt såsom ex där det är sten, berg, skog. Denna modell kan alla ben ställas ut i olika grader men även vinklas ut för extra stöd. Allt för att kunna anpassas till miljön! Här följer även kamerahuvudet med, vilket det visst inte gör på en del modeller – utan det måste man köpa till. Kamerahuvudet går väldigt lätta att vinkla, och är anpassad så att man kan ha en videokamera på – man kan alltså vrida hela kameran 360° (ett helt varv runt) så man slipper att flytta hela stativet om en unge får för sig att springa iväg, och att vinkla upp hela kameran -30 ° / +90 ° lutningar så om nu unge nummer 1 väljer att sitta ned på gräset framför mig och unge 2 klättrar upp i ett träd så kan jag på ett smidigt sätt ändå fota dem utan någon ansträngning... Kamerahuvudet är också välsignat med en quick release, så det går både enkelt och snabbt att ta loss kameran och lägga den på ett säker ställe, så inte nummer 1 får för sig saker då man antagligen behöver klättra upp för hjälpa nummer 2 ned från trädet...

 

Teoretiskt sett är jag ofantligt nöjd med mig själv, och efter att ha lekt med det i en månad nu så är känslan bara förstärkt! Som ni själva hör så har jag reda sett framför mig diverse tänkbara scenarion i användning, vissa har beprövats och vissa är i "koma skall" fasen. Kamerastativet är ju ingen färskvara utan denna kan jag ju leka med i många år framöver så det är ju en investering!

 

 

Detta stativ hittar ni här
 


Kommentarer
Sofie - Mamma till William och gravid med nummer 2

sv: hehe nä, inte så stort men kanske tillräckligt stor för mig/mitt bäcken, de har jag ingen aning om :P
Guud över 4 kilo, de är en stor bebis de ;P hihi.

Vi får se vad ärtan väger imorgon, hoppas på en liten ärta :P hehe.

2013-04-11 @ 21:02:54
URL: http://sofieeklund.vimedbarn.se
Neha - Foton, Sömnad, Tips & Trix

Har också länge väntat på att köpa ett stativ. Jag hade ett billigt och det var inte bra.

Svar: Hu vad seg jag varit på att skriva! Suck på mig! Jag är jätte nöjd med stativet, speciellt nu när jag har en ny kamera också med videofunktion då den roterar.. :)
Lilli Nyfiken - småbarnsmama!

2013-04-14 @ 10:00:02
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0