Supersnabb broccolisoppa med touch av basilika!

 
 
 
 
Oj, vad länge sedan det var något matigt här inne på bloggen. Nog för att jag har lagat, men jag har inte haft så mycket inspiration. Varken för att laga, experimentera eller fota det sen. Fort i är väl mottot. Men, nu fick jag lusten tillbaka. Maken stod och fjäskade för barnen framför plättlaggen igår. Och efter en weekend med inte allt för många nyttigheter så kände jag bara att det fick vara nog. Så jag tog en platta bredvid och började höfta. Aldrig gjort broccolisoppa faktiskt, brukar inte äta soppa direkt heller för den delen, det är typ bara de senaste åren som jag upptäckt broccoli... Jag har väl blivit vuxen antar jag... Har ni också lust att prova typ världens snabbaste soppa så gör såhär (på en höft):
 
 
 
Broccoli
Vatten
Crème fraiche
Persiljekvistar
Basilika
Salt, peppar, lökpulver
 
 
 
Koka upp vatten, och lägg i lite fryst broccoli. Bara så de täcker, så nyttigheterna inte försvinner med vattnet sen. Koka broccoli buketterna ett par-tre minuter. Tuggmotstånd ska det vara. Häll av 90 % av vattnet. Jag vill ha en tjockare matigare soppa, men spar för all del mer vatten om du föredrar det simmigare. Mixa ihop. Klicka i crème fraiche, ett par kvistar persilja och ett gäng med basilikablad. Lite svartpeppar och lökpulver. Mixa igen. Häll upp i barnens tallrikar, sen kan du salta och blanda till dig själv och de vuxna. Salt är inte bra för njurarna för små barn. Inte speciellt bra för någon, men lite behöver man för att kroppen ska hålla vätskebalansen...
 
Done. Typ 5 minuter. Jag föredrar bitar, något att tugga på, så jag mixar aldrig slätt. Men det är ju en smaksak. Den blev så pass god att jag gjorde den idag igen. Så prova! Gott, snabbt och nyttigt - hur ofta kommer den kombinationen?
 
 
 


Kommentarer
mamma

Mmm...ser gott ut, har blomkål i kylen...
Solasoppa var länge sedan, med små färskostpiroger med svarta brödfrön på. det är ju snart säsong för svenska rotsaker.ska nog titta in på potatishuset.

2013-08-15 @ 18:22:30
Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Broccoli är ju jätte gott och den där lät väldans god.

Svar: Väldigt snabbt, behöver inte ens ställa den på plattan igen för att koka upp igen för värmen... Pröva :)
Lilli Nyfiken - Nybliven fru, småbarnsmama och blivande fotograf!

2013-08-15 @ 20:42:23
URL: http://lottizdays.blogg.se
Frida

Denna skall testas:) tack för tipset:)

Svar: Så lite så, ja gör det. Säg gärna vad du tyckte :)
Lilli Nyfiken - Nybliven fru, småbarnsmama och blivande fotograf!

2013-08-18 @ 07:29:13
URL: http://www.mystyle.blo.gg


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0