Morgongåva - Sony Alpha A57 18-55 mm

 
 
 
 
 
Förr i tiden så gav mannen sin nyblivna fru en morgongåva. Något som kunde säkra hennes framtid om någonting hände maken, då det var manliga arvingar som ärvde - inte kvinnan. Om man kunde så var det visst brukligt att ge bort ett hus (!) så hustrun hade någonstans att bo... Numera ges oftast smycken, men jag bär i regel inte så mycket smycket mer än förlovningsringen (och senare vigselringen givetvis) och kanske ett par örhängen.
 
Så han hittade på något annat. För något som oftast är med mig, hängandes runt halsen eller virat rund handleden så är det en kamera. Så han tog sonika med mig till Elgiganten, jag i tron om vi mest skulle kika mer på ett telobjektiv till Nikon men min käre hade helt andra planer,och ställde mig sonika framför en försäljare... (just den biten är jag inte jätte tacksam för dock...) och den något brydde försäljare började gå igenom lite kameror. Men han hade mig vid denna: En Sony Alpha A 57. När han sa att den hade full HD video och kunde ta 12 bilder per sekund så var det nära att jag dreglade. Filmfunktionen har jag saknat - för det fanns inte på min Nikon när den var ny. Den funktionen kom på nästkommande generationer... Och även om vi har en filmkamera så är det inte ofta man har med båda, tyvärr. Är extra glad att jag köpte ett stativ som också är anpassat för filmning! Och 12 bilder... Ja ni förstår ju... Inte missa barnens roliga ansiktsuttryck. Har fått massor av guldkorn redan...
 
Skärmen var också lite rolig, den går att vika och även vända, så om det inte spelar någon roll att se bilderna för stunden så kan man vända den så att man kan undvika repor! Också ser man vad man tar på direkt på skärmen istället för i sökaren. Har den funktionen på den lilla digitalkameran men inte på den gamla systemkameran, och nu har jag alltså båda i ett. Är inte så van det än, utan jag kollar i sökaren. Men - gjorde ett test när jag fotade blommor, ville ju se kompositionen innan jag tog bilden så vinklade skärmen efter behov när jag fotade en bit in i en rabatt och så upp i ett träd. Sistnämnda så höll jag upp hela kameran al'a konsertfotografering - alltså sträckte upp kameran högt över huvudet. Och hela tiden kunde jag se min tilltänkta bild! Ett annat plus är att den är väldigt skön att hålla i, känns inte lika glatt såsom Nikon gjorde, utan ligger väldigt bra i handen!
 
 
 
 
 
 
Fick även byta variant utav minneskort med, till ett som stödjer HD video. Jag som just köpt ett helt nytt till Nikon. Men men. Tyvärr så måste jag köpa till lite annat också, då min Nikon har filterdiameter 52 medan Sony har 55, så de tillbehör jag samlat på mig som UV foch close up filter samt min älskling; objektivlock med en snodd, passar alltså inte. Även en ny fjärr då jag bytt märke på kamerorna.
 
Och... Ett teleobjektiv till denna då...
 
Fick denna för någon månad sedan. Han misstänkte att jag skulle uppskatta att lära känna den nya kameran innan bröllopet, och han trodde helt rätt! Åh, jag är så glad! Och så otroligt nöjd med denna kameran. Hur kunde jag klara mig med den förra?
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0