Fler uppförsbackar att gå upp för

 
Ja... Vad ska man säga? Fredagens möte gick ju inte jätte bra. Det kom fram information, sådan som hade ändrats sedan jag var på infomötet innan. Och sådant som hade ändrats från kallensen skickats ut för två veckor sedan... För det första, antalet platser var nytt. Det måste finnas minst 5 som går, men det är nog inga problem. Men max 15. Där blir det knivigt. För vi var väldigt många som var där... Sedan så var tiden på kursen ändrad. Från 3 veckor till 6 veckor. Så det tar längre tid att "få" starta upp företaget. Men också, om jag nu inte kommer med så måste jag vänta 3 veckor ytterligare än vad som det skulle varit innan, om en eventuell ny kursstart...
 
Sen, sedan kallelsen, så är det endast prioriterade grupperna som får gå... Jag som "bara är arbetslös" är alltså inte en av dem. Det är exempel de som är i ungdomsgarantin, som är upp till 24 år, och jag är 25... Den närmaste chansen jag har är om jag kommer in i "tidigare insatts", i och med mina  att min höfter inte kommer orka sig igenom de tyngre restaurangjobb som är på arbetsmarknaden just nu, men det är någon som skulle diskuteras med min handledare, som jag förövrigt aldrig fått träffat sedan jag skrev in mig! Henne ska jag träffa den 17 oktober, men beslutet om vilka som får gå kursen är nu till veckan. Försökte ringa henne i fredags, men inget svar!
 
Visst, jag kan starta - för att kunna dra in pengar, men då har jag ingen rätt att gå kurs eller få hjälp. Inte heller är det i säsong för den genre som jag vill ha, utan den startar under våren. Och främsta skälet till varför jag väntar är att jag vet ju ingenting om bokföring, juridik och all annan form av pappergöra. Jag har ju ingen direkt nära som har eget företag som kan visa. Jag ska ju i vanlig ordning vara först ut i bekantskapen att kasta mig in i sådant här, barn, giftemål, företag..
 
Så nu har jag och maken tänkt och diskuterat, haft varandra som bollplank hur vi ska göra. Och vi vet inte. Ska försöka få tag i handledaren nu under veckan. Får se då. Men nu börjar tankarna snurra in på det som jag hade tänkt att göra efter fotograferingen väl var igång. Olika former av tavlor. För även om jag inte kan göra exakt allt som jag hade planer för, som födelsetavlor då de är beställningsvaror och med det måste ha F skattsedel bakom sig, så är andra tavlor någonting jag vill göra och då är de i form av hobbyverksamhet - som inte behöver ett företag i ryggen för att kunna säljas. Blir det ingen kurs ska jag ta ett nytt samtal med skatteverket.
 
Vad jag hatar att vara den som faller mellan stolarna, mellan alla de olika lagar och reglerna. Men hur som så tänker jag fortsätta fotografera, även om det är i gratisspåret som tidigare. Att bita i det sura äpplet, för erfarenhet och fortsatt byggande av portfolion. Det är bakslag som helt enkelt får övervinnas. Nyföddfotograferingen är ombokad till veckan, och nu idag ska jag iväg och göra en testfotografering för en broschyr för Värmlands Domarklubbs räkning. Eftersom jag har barnen med så är det mest för att se över vad jag ska tänka på till nästa gång.
 
Så någon i Karlstad som vill fotograferas kan ju hojta till...
 
 


Kommentarer
Anna Johansson

Vi vill :) vill gärna ha lite fina kort på mig och Peter :)

Svar: har väldens bästa plats som jag rekade idag, dock behövs eftermiddags ljus för det
Lilli Nyfiken - Nybliven fru, småbarnsmama och blivande fotograf!

2013-10-06 @ 19:26:15
Blev Våldtagen, Misshandlad & Mobbad

Synd ja inte bodde närmare =)

2013-10-06 @ 21:26:41
URL: http://erikaenroth.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0