Mockarutor

Hade ett jättesug efter mockarutor häromdagen.

Långpanne kakor är ju väldigt lätt att göra, och det är väldigt bra när det ska vara till många.

Funkar ju att frysa in med, om det ska vara så. Skär dem i bitar först bara.

Grejen med mig är att jag äter typ 2-3 stycken så är jag rätt mätt på dem för en tid.

Hade tänk ta med mig en låda till klassen när vi hade redovisning i enkäter, men jag blev sjuk.

Min mor fick den lådan istället. Liksom svärfarmor.




Kaka

3 ägg

4 dl socker

2 dl mjölk

5 dl mjöl

3 tsk bakpulver

150 g smör

2 msk kakao


Hur du gör:

Sätt på ugnen på 250 grader.

När du öppnar luckan sänks graderna, och ställ därefter på 225 grader.

 

Vik in omlott två bakplåts papper i en djup långpanna.

Ställ gärna några tyngre föremål i hörnen medans du gör smeten.

 

Smält smöret i en lite större kastrull (du använder den sen igen).

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda resterande torra ingredienser. ( se tips 1)

Bred ut smeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen ca 10-15 minuter.

Stick en tandpetare igenom, den ska vara torr när den kommer upp.


Glasyr

 100 g smält smör

6 dl flor socker

6 msk starkt kaffe

1 ½ msk kakao

1 krm vaniljsocker



Hur du gör:

Smält smöret.

Sikta florsockret och kakaon.

Skeda i kaffet.

Personigen gillar jag att det verkligen är jätte stark kaffe smak, men det är ju en smaksak.
Smaka av med rena skedar under tiden. 

Garnityr:

Efter att glasyren är på, sprid ut kokosflingorna jämt över kakan.

 

 

Tips 1: Blanda alltid in bakpulvret väl i torra ingredienser vad för kaka du än gör.

Då riskerar inte kakan att få sprickor så lätt.

 

Tips 2: Vänta till kakan har svalnat lite, innan du börjar helt med glasyren.

Arbetar man med glasyren för mycket, röra i den, eller för mycket med slickepotten när

du breder ut på själva kakan, för då fäster inte kokosen så lätt!


Tips 3: 

I flera affärer, speciellt godis affärer, skänker bort eller säljer för någon krona,

tomma lösgodis lådor. Perfekta när man bakar mycket.

Ta med några sådanna hem nästa gång du ser dem, glöm inte locken.


(denna plåt krävde 2 helt fulla burkar)



Kommentarer
sandra nensen

åh de är så jävla gott älskar dom till och med frusna haha.

2010-12-19 @ 15:46:35
URL: http://sandranensen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0