Mjölkchoklad tryffel



När jag var i Skåne så snodde jag ihop dessa. Fick gå lite på känsla.

Tog en 1/4 dl grädde som värmdes i kastrull, inte koka men het. Tag av spisen. Hade ingen våg, men av en 200 grams chokladkaka så lämnade jag kvar 10 rutor. När det var vispat slätt så hade jag i en klick smör, vispa runt även det. Kyl, låt stå några timmar eller en natt i kyl. Rulla till små bollar och rulla dem i en blandning av kakao och oboy. Ett tips är att ta lite av pulverblandningen i en djup tallrik och lägg i några bollar, rulla dem sedan med hjälp av tyngdlagen med att veva lite med tallriken. Ja, ni kanske fattar....

När jag skulle fota dessa, så blev det inge bra på grund av ljuset (det var på kvällen, förvånad?). Så ställde in dem i kylen och arrangerade dem lite fint dagen efter. Gick för att hämta lite papper för att torka bort lite kakao som kommit på kanten (lite pedant), och när jag kom tillbaka så låg de inte lika fint längre, samt att de inte hade samma fina pudertäcke på sig. Mormor skyllde på att hunden kommit åt och att den trillat på kant, samt att någon trillade ner... Det var ett kakao spår längs bordet. Hur nu hunden kom upp på det. Sen sa hon att de var goda, fast hon inte smakat?

De finaste, som jag lagt högst upp saknades också. Så ni får nöja er med en bild på avpudrade andraklassen bildsköna tryfflar....



Kommentarer
L

SV: ja eget smör vore väl inte så dumt, men jag är inte lika pysslig som dig ;)

2011-08-05 @ 13:38:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0