Vad är detta?



På ett par träd på vår gård växer dessa. Runt 2 cm i diameter. Köttet är gul orange och en kärna i mitten. Smaken är söt och lite som ett plommon. Jag och lillan var ute, och vid dessa träd står det en stor krusbärsbuske. Vi brukar jämt plocka några bär där om vi ska in från gungorna.

Nu stod det ett par barn och en äldre kvinna där. Jag hälsade och hon hälsade tillbaka. Sen började hon peka och jag förstod nu att ordet hej var i stort sett det hela i det svenska språket hon kunde uttala (och hej då senare).

Hon hade en påse full med dessa. Jag pekade på krusbären och artikulerade krusbär. Hon pekade på dessa och uttalade goschi eller iallafall något liknande. (ja, inte kan jag stava det). Det hjälpte mig ju inte nämnvärt om jag säger så. Vet ni vad det är?



Kommentarer
Anonym

Det är ju plommon:)

2011-08-23 @ 12:39:52
Lilli

Till anonym: blir inte de lila och större? medveten om att det kan finnas olika sorter som typ äpplen och päron etc. men vad heter de?

2011-08-23 @ 12:45:57
URL: http://curiousme.blogg.se/
L

Ser ut som plommon.. men hon kanske trodde att det var "boji-bär". googla!

2011-08-23 @ 12:46:51
Caroline och hennes två V:n

Jo men det där är väl plommon? Plommon finns ju i olika färger och storlekar. Just den där färgen är ju jätte god!

2011-08-25 @ 22:09:00
URL: http://carolineprim.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0