Ekologisk KRAVmärkt Blåbärssylt



Måste verkligen börja läsa allt som står på livsmedlen jag köper. Här är burk blåbärssylt. När jag läser burken så läser jag blåbär. Check- det är ju blåbärssylt jag ska ha. Jaha, den är från Torfolk Gård - bra det ligger i Värmland. Nära och bra. Läser ekologisk och den är KRAV märkt. På sidan kan man också läsa att inga konserveringsmedel har använts och inga onödiga tillsatser. Super bra, denna burk blir kanon!

Efter att ha ätit några gånger läser jag hela etiketten. Det två sista orden som jag på något vis undgått att läsa.  Blåbär från Bosnien... Hur kanon är det på en skala? Vart var det här med ekologiskt, närproducerat och allt det där som jag i mitt huvud klistrat ihop? Blåbären ska ju forslas från Bosnien till Värmland.


I mitt huvud diktade jag ju ihop att det är blåbären i detta län som använts.
Känner mig lurad, även om det står där i stora bokstäver. Jag surar som det är burkens fel, fastän det är mitt eget som slutar läsa efter en viss information. Läxa tills nästa gång.



Kommentarer
Sandra

Jag var på Torfolks gård i höstas med min klass (läser miljövetenskap) och vi blev också väldigt konfunderade över just detta. De förklarade det med att de satsar på just ekologiskt, och då får inte bären ha varit utsatta för någon form av kemikalier. Därav importerar de från andra länder eftersom det är svårt att hitta helt ekologiska produkter i Sverige och alla ingredienser i burken måste vara just ekologiska för att hela sylten ska få KRAV:märkas.



Men jag håller med, man känner sig lurad. Antar att man får prioritera antingen närproducerat eller ekologiskt? Helst vill man ju ha båda! Hoppas du fick ut något av mitt svamliga svar ;)

2011-12-20 @ 22:30:00
URL: http://bakerygirl.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0