Hemmagjort smör

Har länge varit sugen på att testa att göra eget smör, och nu tog jag mig i kragen!Gjorde en liten sats, då det var första gången. Ni behöver för en liten sats:

2 dl grädde

Elvisp- gärna en som du slipper hålla i själv då det tar mer än 5 minuter...
En ren bakduk
Bunke
Finmaskig sil
Sked
Slickepott
Skål för att förvara smöret i kylskåpet.

Smaksättning kan du göra med salt, eller varför inte ett eget vitlökssmör. Eller med färska örter som basilika, timjan och persilja. Smöret håller sig ungefär en vecka.

Börja med att vispa dig igenom alla stadier med grädden. Lättvispad, hårdvispad etc. När du vispat ett tag (tog inte tid) så börjar grädden bli gul och grynig och skurit sig, det bildas då kärnmjölk och man kan kortfattat säga att det börjar "plaska" i bunken och det stänker upp. Lägg över en bakduk eller tunnare typ av tyg, för det skvätter ut lite. Bättre att fånga upp det direkt. Plastfolie följer bara med runt, om man har en snurrande bunke.
OBS! Se till att eventuell ventilation inte blockeras, elvispen får inte bli för varm!



Vispa lite till, och sedan så skedar du upp smöret i en finmaskig sil och plattar ut det något och sen låter det vara i ca 15 minuter för att droppa av. Efter minutrarna gått så vänder du på smöret.







När man tycker att man fått bort så mycket som möjligt så tar man silen och placerar under kranen och sköljer i kallt vatten. Smöret stelnar till lite mer av kylan, och då lättare att forma ihop som en kula.



När det momentet är klart så låter du det droppa av lite till, och under tiden så tar man fram skålen som man förvara det i och strör lite salt i botten, här använder jag havssalt som jag krossat lite i handen. Lägg i smörbollen och strö lite salt över.

Så här blev slutresultatet.
Tummen var för att visa er en ungefärlig storlek av de 2 dl grädde som användes.
Såhär får det vara för tillfället tills jag kommer på vad jag ska göra med det, om det bara blir till smörgåsar eller om jag ska göra ett ört smör till någon god köttbit eller så.







Kommentarer
Maria runt hörnet

Men så fiffigt! Lätt att jag ska pröva detta snart!

2012-07-24 @ 21:19:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0