Har ni börjat advent och julpynta än?

Vid denna tid förra året var det klart att vi skulle flytta, till denna lägenhet. Vi började alltså små packa, rensa, skänka bort och slänga samt tänka igenom vad vi hade, vad som skulle sparas och vad som skulle ned i källaren. Kändes inte så roligt att gå ned i källaren och sedan dunderpynta lägenheten, då saker ändå skulle flyttas och nya kartonger ställdes upp. Och att det sedan skulle packas ned igen. Onödigt arbete med andra ord. Men lite tog vi upp och jag lovade mig själv att "nästa år, ska jag nog till och med börja innan advent".

Nu sitter jag här, och endast lillans rosa gardiner är uppe. Och enda skälet till att de är just uppsatta är att de är just nyköpta. För när vi flyttade så fick vi först tillgång till förrådet. Och då jag då var utomland och åkte skidor vid den tidpunkten (veckan) så var det alltså inte jag som flyttade en enda sak från förråd till förråd. Så jag har alltså ingen som helst aning om vart någonting är. En låda kan alltså ligga (och med största säkerhet!) underst i ena hörnet och en annan jullåda kan ligga i det andra...

Så nu är jag inte pigg alls på att byta gardiner och allt sådant. För vårt förråd ser ut som... ja... ni fattar. Ni vet hur det går när andra flyttar saker åt en, de bara ställer in... Jag är inte mycket för krimskrams och prydnadssaker annars, men jul så är det enda perioden på året som det är någorlunda okej med sådant. Inte för att vi har massa tomtar och sådant utan jag ändrar om i textilväg, ljus och sådant. Det enda som jag vet är uppe som jag tänkte skulle vara framme nu vid jul är den stora äkta turkiska mattan som är röd och därmed känns "julig". Den är inte i förrådet bara för att den är för dyr att ha där nere och om nu sprinklersystemet skulle sätta igång om det blir brand eller något sådant.

Så det kanske bara blir en matta från "förr" och bara nyköpta saker? Hu, jag vill inte ned i förrådet. Inte sambon heller. När till och med han pratar om att frivilligt gå i affärer för att leta upp julsaker (han hatar julavdelningarna) så kan ni ju tänka er vilken motvilja förrådet väcker...  

Det som gör det extra jobbigt är att jag verkligen vill de gardinerna som är tilltänkta för vardagsrummet. De var svindyra, men svinsnygga. Köpte i smått besatthet när jag såg dem för flera år sedan, som egentligen åt lite väl hårt på min budget just då i slutänden. Bara för att komma hem till att inse när jag packade upp att det bara var en gardinlänga i. Men jag ville ju verkligen ha just dessa, så jag fick åka in till stan för att köpa en länga till, för att lämna tillbaka var det ju absolut inte tal om. Kan ju säga att det endast var dessa gardiner som blev inköpta på juldekorationskontot det året. Men de har alltid varit uppsatta och alltid varit lika nöjd med dem.

Nu när det inte känns så vintrigt direkt, trots att det är 1a advent på söndag. Ingen snö utan hyfsat gröna gräsmattor och med 9 grader denna morgon så tänkte jag att julstämningen kanske skulle komma om man ändrade om i hemmet. Jag diskuterar fortfarande mig själv om känslan verkligen är värd ansträngningen...



Kommentarer
L

jag började igår!

2011-11-24 @ 23:16:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0