Födelsedagstårtan



Fick en frågan om lillans tårtan som jag bakade till själva födelsedagen. Har ju visat det färdiga resultatet och hur man gör en egen tårtbotten. Det var en tårta med babyrosa grädde som jag färgade med jordgubbar. Tårtan var smaksatt med lemon curd, blåbär och jordgubbar.

 

Understa lagret började jag med att breda på ett tunnt lager med hemmagjord lemon curd. Bara ett tunnt då jag gör curden ganska stark och jag ville inte att citronen skulle vara för framträdande. Curden hindrade också att tårtbotten inte sög åt sig utav jordgubbsmoset för mycket.



Jag tog upp lite av de jordgubbarna som vi plockade under sommaren från frysen, och lät det tina. Sockrade lätt och mosade försiktigt och silade ut det överflödig vätska. Skedade upp moset, men lät kanten vara då tyngden av den färdiga tårtan kommer pressa ut moset till kanten.



Med jordgubbssaften som blev kvar sockrade jag lite mer, och vispade ihop med grädden. Detta ger en naturlig färg då jag inte vill ha onödiga tillsattser. Ju mer saft, desto mer färg! Socker är faktiskt nödvändigt då grädden helt enkelt inte blir god utan, men smaka utav så du får den precis som du vill!



Efter att grädden var vispad så spritsade jag en kant på det andra lagret för att förhindra blåbären för att rulla ur tårtan. Man måste älska möjligheten att bara gå ut i skogen och plocka detta blåa guld!

Sen tar man på locket och spacklar igen med grädden och leker lite med spritsen och evt garnerar tårtan! Enkelt, naturligt och gott! Och allt är helt hemmagjort och gjort från grunden!



Kommentarer
sandra nensen

men gud så gott allt det där lät!! Du är så duktig som pysslar och håller på. jag själv är alldeles för bekväm och det ska gå fort och enkelt fast jag tycker det är väldigt kul att hålla på!

2011-09-16 @ 17:13:02
URL: http://sandranensen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0