Klassiska Kolakakor



Perfekta kakor till en kopp te eller ett glas mjölk!
Brukar ha i lite extra sirap, än i vanliga recept, då jag gillar smaken som blir bättre.  I den restaurangskolan jag gick på fick vi faktiskt sällan smaka på det vi bakat. Lärarinnan räknade faktiskt bullarna... Ganska snabbt hittade jag den delen av köket som hon sällan var vid. Där börjades det bakas dubbla satser. Tillslut kunde jag just detta recept i sömnen så jag gjorde snabbt en plåt även om jag bakade något annat. Sen la jag upp dem ovanpå en av ugnarna. Lärarinnan var i samma längd som mig, vilket inte är så långt, och ugnarna var så höga så man fick sträcka upp en hand för att få tag i en kaka, men de syntes inte!


100 gram rumstempererat smör
1 dl socker  
1 msk vaniljsocker
1 ½ - 2 msk ljus sirap
2 ½ vetemjöl
1 tsk bakpulver


Rör smöret och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker och sirapen och blanda jämt. Blanda mjöl och bakpulver ordentligt i en egen skål - detta för att kakorna inte ska spricka så, och tippa den. Rör ihop fort och platta ut två ca ½ cm tjocka längder på en bakplåtsklädd plåt. Grädda i mitten utav ugnen i 175 grader i ca 10 - 12 minuter. Kika in i slutet, de ska vara gyllenbruna! Ta ur och ställ plåten på ett galler, vänta en aning för att det ska svalna så du inte bränner dig. Snitta lite snett - men de måste snittas varma! Gör du det för sent går de sönder och det blir inga snygga kakor.



Kommentarer
Sofie - Mamma till två små

Klassiska och väldigt god kaka! SKa nog ta och göra just dessa imorn.

Härlig historia du hade bakom! :)

2012-01-26 @ 22:09:37
URL: http://lillgarden.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0