Ischoklad

Vem har sagt att man inte kan fortsätta göra julgodis efter dagen D den 24?

Någon har kanske liksom jag många sittningar och besök, som även sker efter julafton.

Sen kan man ju göra det bara för att det är gott också!

Ischoklad ser jag dock vintergodis, som man kan kalla det.

 

Jag gjorde en liten sats här. Man gör dem med ca 50/50.

 

100 g kokosfett

100 g choklad

 

Jag brukar droppa i några bitar till, typ 125 g- men inte mer, det blir lätt en slags mjölig känsla i munnen. Och blir det för mycket kokosfett så får man en lite otäck bismak i munnen.

 

Smält kokosfettet i en mindre kastrull, inte koka.

Bryt chokladen och rör slätt.







Som ni ser på bilden här, är det viktigt att vispa i sidorna på kastrullen, där små chokladfickor kan gömma sig.

För enkelhetens skull, dock mer disk, så häller ni i kastrullens innehåll i någon bunke med pip



Här har jag min fenomenala citruspress!




 

Häll i ischoklad formar, som står på ett bakplåtspapper. Ni vet- ifall eventuellt spill.

Syns det att min dotter hjälpt till att ställa upp dem?

 


Tips 1:  Att variera lite kan ni ha i hackade nötter eller russin. Eller vad nu fantasin sätter stopp för.

Tips 2: Detta är bra att göra då barnens chokladkalendrar nu är helt slut, så tar man bara bort kartongen,   och vips, så har ni roliga formar.

Obs! Diska först!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0