Trolldega med barnen!



Klassisk trolldeg:

1 dl ljummet vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja - detta för att det inte torkar ut händerna lika hårt

evt karamellfärg, mängd efter önskad färgnyans
evt extra mjöl om det blir för kladdigt med för mycket färg

Blanda salt och vatten. Blanda ihop ingredienserna till en smidig deg. Lek med olika former, använd kavel och verktyg. Exempel vanliga bestick. Ska de sparas så ska de torkas 1 h i en 100 gradig ugn och sedan stå i rumstemperatur ett dygn. Väl färdiga kan man, om man vill, måla dem med valfri hobby färg.

Ytterligare, om du sitter en stund så tvätta av händerna lite med jämna mellanrum.

Lillan och jag gjorde lite trolldeg.
Vi satt och lekte en stund med en vanlig "vit färg" som vi efter en stund delade vi upp den och färgade den i olika färger. Började med gul, och skulle sedan ta röd. Men lillan var allt snabbare än mig och snappade åt sig den gula - fortfarande öppna, flaskan och ville också dosera färg. Sonika fick vi färga två degklumpar blå, varav en fick blandas med den gula vilket resulterade i en grön färg. Var fortfarande för mycket färg, degen var lite väl lös och kletig, så vi skippade den röda och blandade i den sista, fortfarande vita, degen med.

Tyvärr så slog lillan alltför snabbt ihop allt i en enda deg, och sen tröttnade hon och gick och tvättade händerna. Kvar sitter jag med en stor grön boll. Slutade med att jag plastade in den och la knytet i kylen och städade upp. Lättare sagt än gjort det. Glömde bort hur torr jag var om händerna innan, och att jag verkligen inte tänkte mig för utan blandade färgen och degen med händerna.

Jag såg ut som en färggrann blandras utav en människa, smurf och träsktroll. Dubbel sagofigur i ett!

Så efter en stunds skrubbande med tvål, diskmedel och köksspray, med en färg som bara bleknat en aning, så slängde jag ihop en snabbpeeling och började skrubba. Den hjälpte! Lillan fattade också intresse för det så där stod vi och hade lite handspa till på köpet! Fick dock klippa av naglarna då färgen fastade lite. Men de växer ju som ogräs ändå så det gör ju inget.













Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0