Bröd med dinkel, linfrö & solrosfrön



Blev sugen på bröd bak igen.
Tänk att jag inte gillat att baka med jäst alla dessa år. Får ta igen det nu! Fanns så goda bröd i Skåne, så nu försöker jag återskapa något likande. Provar mig fram.

5 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
1/2 dl olivolja
1 1/2 msk grovsalt
½ dl linfrö
½ dl solrosfrö
6 dl dinkelmjöl
ca 6 dl vetemjöl

Lös upp jästen med ca 1 lj av det ljumna vattnet. Häll i resten av vattnet och tillsätt även oljan, grovsalt, linfrö och solrosfrön. Ta 3 dl av varje mjöl sort och blanda i. Arbeta med degkrogar. Häll i resterande mjöl när det väl blivit jämnt blandat. Spara ca 1 dl av vetemjölet. Degen ska släppa från kanterna. Jäs i 30 minute under duk på ett dragfritt ställe, pudra på lite mjöl på degen så den inte fastnar  bakduken när den sväller. Gick ned och hämtade på dagis under denna jäsning.





När första jäsningen var klar så hade jag slagit in min dotter i mitt gigatiska förkläde. Delade degen i tre, då lillan fick en. Hon ville ha russin i sin, så varför inte? Bara att prova sig fram. Gör limpor, eller gör dem lite roligare. Vrid degen så det blir ett fint vridet bröd när det är klart. Lägg på baklåtsklädd plåt. Jäs ytterligare 30 minuter.

Sätt på ugenen på 225 grader strax innan halva tiden har gått.  Grädda sedan i mitten i ca 20 minuter. Knacka lite i botten för ett jämnt ljud över hela brödet, eller prova med en sticka så att brödet är torrt.









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0