Trött med nöjd

Gårdagen gick bra, som alltid finns det ju människor som bör stanna hemma. De som beter sig som de betalar hela kalaset - eller i alla fall sin plats när de ibland är bjudna av företaget. Förväntar sig butlerservice innan de ens hunnit tänka på vad de vill ha. De som spydigt frågar om de ska koka kaffet själva, men inte förstår att det är 650 andra personer som vill ha kaffe. En man möblerade själv om vid ett bord och satt på kortänden av ett långbord. När jag gick runt med kaffet så hade han vandrat bort, och kom tillbaka och krävde kaffe på studs. Jag förklarade att det nu är slut och att det håller på att kokas upp nytt. Himla liv till dörren till köket gick upp och jag pekade på de gigantiska kaffekokarna som stod och jobbade på för fullt. "Ser du där, de ska bli fulla innan det går att ta". Han blev tyst. Hur som helst, de är inga att bry sig om. Fult beteende förtjänar att dock att vänta. Det är ju inte direkt som om någon av oss som arbetar börjar springa benen av sig just för denna person utan snarare tvärtom. Trevligt beteende belönas med extra uppmärksamhet.

Folk förstår inte heller att man har sina egna bord. Hade ett eget långbord igår, men de gäster som var värst var nog de som satt vid långborden bredvid. En kvinna ville byta sin förbeställda öl, på ett otrevligt sätt. Förståelse att när man arbetar har en egen prio lista där egna borden går först finns inte. De kan vara tre i kö i mitt minne, en ska ha kaffe och två beställningar på drinkar. Jag sa pedagogiskt att jag ska göra mitt vid mitt bord först och att även de har en som arbetar vid just det bordet. Det blev otrevligt svar och jag svarade inte på det utan bara återupprepade att jag kommer och fixar det hon ville efteråt om det fortfarande är aktuellt. Hon lyssnade inte alls utan avspisade mig med att "Då byter du till mitt rödvin nu då". Jag gick ju inte dit kan jag ju säga. Sa dock till den som hade bordet som stod vid kassan, som det förövrigt alltid är kö vid, och hon stod där med vinet upphällt men även hon hade ju en prio lista på saker som kommer före.

Jag och vakterna gick och kivades lite, men det var skönt ändå då de hjälpte till när det blev folksamlingar när just jag kom fram, så jag blev lite ompysslad ändå. Några av de andra som jag arbetade med kom fram och frågade hur jag orkade, de var helt slut. Även en till som är gravid, men inte lika långt frågade hur jag orkar med magen. Men, hela veckan har jag inte haft en hel natts sömn, och det kändes igår. Till och med fotbollspelaren inne i magen höll sig lugn, till och med efter att jag kommit hem på natten och äntligen låg i sängen.

Morgonen var ju inte så kul. Lillan har fortfarande ögoninflammation. Och sambon åkte iväg tidigt för fotbollen. Är rätt mör i kroppen just nu, och så en liten dotter på det. Men håller på att bli klar nu, ska sminka mig färdigt. Hoppas det håller i regnrusket och blåsten som nu stormar utomhus. Dusch, parfym och smycken är avklarade och skjortan strukna. Ska packa en väska, borsta tänderna och så vila lite. Och så en ny kväll på jobbet väntar.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0