Päronkräm




Min sambo har en benägenhet att köpa frukt i korgar. Alla äter fort de första frukterna men när man kommit halvvägs så har just den frukten förlorat något av sin tjusning då det är så mycket av den. Därav blir den resterande frukten ofta liggande och tillslut slängd om man nu inte hittar på något med den.

Så nu gjorde jag päronkräm! Inget exakt recept men så här gjorde jag:

Päron
Socker
Vatten
Potatismjöl


Börja med att skala päronen och kärna ur. Skär i jämna bitar och lägg i en kastrull. Häll på vatten så att detbara täcker botten av kastrullen, men inte mer. Frukten bränns då inte i botten. När frukten mjuknat så mosa med gaffel eller potatisstöt. Sockra efter smak och behov, frukt är ju i regel söt av sig själv. Blanda lite potatismjöl med lite kallt vatten och red av till önskad tjocklek. Låt kallna helt och servera sedan med mjölk!

Eller klicka upp på en ugnsfolieklädd tallrik och ställ in i frysen. Perfekt att lägga på gröten för både barn och vuxna. Perfekt som smakportioner för bebisar - men tänk då på sockermängden! Välj söt frukt!



Kommentarer
klara

smarrigt! :)

2012-04-01 @ 13:54:17
URL: http://klaraaskoglund.blogg.se/
Sandra Nensén

åh det ska jag testa nån dag :)

2012-04-01 @ 20:22:56
URL: http://sandranensen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0