Vigselringsdilemma!

 
 
 
De vänstra ringen är ifrån sambons mormor och den högra är min förlovningsring.
 
 
Jag har nu lämnat in arvegodset hos guldsmeden. Tanken är att den kommer smältas ned för att likna förlovningsringen i form och kupning och de totalt 14 diamanterna kommer placeras två och två i ett något snett mönster för att de ska sitta så tätt som möjligt. 7 i rad i dubbla rader. Det kommer i princip se ut som det är bara stenar på mitt finger från ovansidan...
 
Då jag är en ganska liten person så är mina händer små och därav är mina fingrar smala. Så pass smala att ringen som jag tidigare visat, vars minsta modell är för stor för mig. Albrekts skulle ha ringt idag då de skulle kontrollera om den gick att förminska, men har inte hört något. Jag sitter lite med beslutsångest om jag ska vara ärlig. Ringen som lämnats in är lite för stor den med. Jag hade den på vänstra ringfingret i alla år, som en slags förförlovningsring, innan den ersattes med den riktiga förlovningsringen Trots att den var för stor, så gick det riktigt bra. Bevisligen. Efter att den byttes ut så har den mest legat i smyckeslådan. Jag använder inte mycket smycken så ofta, i alla fall inte många ringar. Och den matchar inte ihop med förlovningsringen då den inte är "rak", som ni ser. Den är inte lyft heller så att den kan ligga över förlovningsringen, så det blir en glipa mellan ringarna. Och så blir det "förmycket" ring på mitt stackars ringfinger.
 
Priset på att göra om den kommer bli ganska saftigt, dock inte lika mycket som den ring från Albrekts, men nära. Den från Albrekts är inte samma kupning så den kommer inte riktigt matcha förlovningsringen - men det har varit jättesvårt att hitta en ring jag verkligen älskar som passar... Här så kommer guldsmeden också bjuda både på ingraveringen och på rodineringarna på förlovningsringarna vilket inte Albrekts gör och det kommer ligga på + 1000 kronor extra. Så om man ska se det så så kommer det bli billigare att göra om ringen då jag redan har materialet då det är själva arbetet som kostar. Guldpriset är högt i dagsläget att köpa in och diamanter är ju.. Diamanter... Jag gick främst in för att kolla om det var möjligt att göra om ringen så som jag ville ha den och så prisförlag hos guldsmeden. Det var inte riktigt meningen att den skulle lämnas kvar. Men. Det är en väntetid, och kön kommer ju bara byggas på med tiden och hon (ja, guldsmeden är en hon) och jag vill ju liksom ha vigselringen innan bröllopet... Hon kommer ändå inte kunna börja med ringen förens om en månad ändå. Så jag har lite betänketid. Eller ångesttid kanske det bättre kan beskriva det med ett ord.  
 
Ni vet, som när man ska flytta när man växt ur sitt boende... Man vill verkligen flytta... Men man vill inte flytta ifrån lägenheten... Typ... Sådan känsla har jag. Äta kakan och ha den kvar. Ska jag ha kvar ringen som sällan används och betala lite mer så att jag har två ringar... Eller ska jag smälta ned och bara ha en ring men ha den unik och personlig så att den faktiskt hör ihop med förlovningsringen? Och att den blir lite billigare, men då finns också risken att den faktiskt inte blir som det är tänkt? Det finn ju faktiskt ingen garanti hur den ska se ut då den inte har en exakt bild och form hur slutresultatet kommer bli?  Nu har guldsmeden över 20 års erfarenhet, så hon borde ju liksom kunna sin sak, men kontrollbehovet fullkomligt river och skriar våldsamt inom mig...
 
Det finns stunder som jag helt klart och barsk tänker "det är klart att jag ska smälta ned den och få min ring" men så finns det även andra "klara" stunder som tänker att jag borde köpa en helt ny till och ha två ringar... Eller är det bara separationsdjävulen på axeln som viskar och inte alls förnuftet? Kanske blev lite luddigt och flummigt inlägg nu, men behövde skriva av mig.
 
 
 
 
 
Ska jag se dig igen eller ska du få en makeover?
 
 
P.S Sambon har gett sitt godkännande, då han vet att "den bara ligger där"  och det var han som från började att prata om att göra om den. Men han förstår mitt dilemma. "Men det får du bestämma helt helt själv, då det är du som ska ha den..." Hmpf... Jätte bra hjälp du, älskling... Not! Jag är iiiinte direkt tacksam. Hade han bara sagt något i stil med "Gör om den! Punkt!" så hade jag kanske inte haft någon svårighet med mitt beslut. Kanske... Men nääää... Istället låter det "Välj duuu..."  Nu minsann passar det att jag får välja. Men det är väl att jag ska få stå mitt eget kast om det inte blir som jag tänkt?
 
 
 
 


Kommentarer
Linn

Vilken guldsmed är det o vilken affär?

Svar: Guldsmeden är "Katarinas guldsmedja" som ligger på nedervåningen i Duvanhuset, och affärern (om det är så du menar?) är Albrekts som ligger i samma hus men andra våningen
Lilli Nyfiken - småbarnsmama!

2013-04-04 @ 14:13:45
Linn

Jag tänkte tipsa om Katerina det var därför. Annars är westerlunds guld vid ötorggatan väldigt trevliga o bra

Svar: Aha, har du fått något omgjort?
Lilli Nyfiken - småbarnsmama!

2013-04-05 @ 13:33:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0