Akuten!

 
 
23.47
 
Nämen hallå akuten! Igen... Bara någon månad sedan sist. Men denna gången var det sambon det gällde! Torsdags träningen resulterade alltså i ett besök på Karlstads sjukhus som varade in på natten till fredagen. Sista träningen innan löptestet var det givetvis. När sambon ringde på kvällen efter träningen lät han så ynklig, och bad mig komma ut med kryckorna som jag hade under graviditeten. Lillan var som tur var hos svärfarmor, där hon skulle sova. Kom ned och killen kan knappt ta sig fram alls. Så Liten fick gå till svärfarmor han med, så jag kunde följa med honom. Alla tidigare sjukhusbesök har gällt mig eller barnen så nu var det alltså mannens tur, och han har ju varit mig så fick följa med som sällskap. Sprang upp och hämtade saker till Liten och slängde ned saker till oss också i en påse. Man har ju blivit lite rutinerad. Coca cola, frukt, godis, böcker, choklad och till och med några piroger som jag hade i frysen - man vet ju aldrig hur länge man blir kvar och det lilla utbudet i den lilla automaten i entrén var sist inte laktosfri om man säger så.
 
Inte så mycket folk, och vi visades vidare princip direkt. Jätte bra trodde vi, men vi visades bara in i ett mycket mindre och dåligt ventilerat väntrum - utan tv! Det finns i  nämligen  ... När vi var där med Liten tittade vi på en Die hard film... Första timmarna ägnades åt att läsa men det finns en gräns med att läsa sittandes i en stol... Och jag är ju den jag är, pratig och nyfiken - och det finns en gräns på mig med, så jag började glatt prata med först sambon och sen... alla andra... En efter en drog jag in dem i samtal och tillslut satt vi och garvade allihopa och berättade om tidigare sjukhus/ skadehändelser. Måste ju säga att det är mycket angenämare att vara anhörig på det viset, jag hade ju inte ont. Och det gällde ju ingen av barnen, när det gäller dem så gör det ju ont i hjärtat för deras skull. Sambon var ju en annan sak, honom kunde jag ju till och med reta (japp, jag har en heeeel del att ta igen under dessa år) och jag och doktorn hade en lite rå jargong om vart jag nu kunde trycka för att tillfoga mest skada om han inte var snäll mot mig. Ett förskrämt "Jag tycker inte om den doktorn mer!" pep det från sjukhushussängen när dörren och vi blivit ensamma igen.
 
Alla de patienterna som vi återkommande träffade hela tiden då vi visades tillbaka till samma väntrum gång på gång hade sportskador (jepp, jag frågade), och jag konstaterade att det där med sport är farligt... Två av dem var unga (högstadiet) som hade med sig sina mammor, och vi mammor satt och berättade om våra barns äventyr, och ungdomarna vill ibland nog bara sjunka igenom sjukhusgolvet. "Mammaaaaa" väste ena samanbitet, och det verkligen osade "PIIIINSAAAAMT" runt det lilla ordet. Skojade med dem att de kommer förstå när de själva blir föräldrar... Visade sig att nästan alla kände igen sambon också, som bekant är domare och därav kom snacket in om fotboll. Vi mötte till och med en annan domare, som skulle hålla i kursen sambon skulle vara på nu i helgen där! Jag slipper fan aldrig ifrån fotbollen vart jag än kommer! Sekt är vad det är! SEKT!
 
 
Många timmar senare, och några vändor in och ut ur vänt- och undersökningsrum samt röntgen fick vi åka hem mitt i natten. Sambon hade en kraftig stukning, men som tur är ingenting brutet! Jag har muttrat något om att han nog gjort det med flit bara för att slippa löptestet blev dock motbevisad när jag lindade hans fot som var väldigt svullen och blå.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Aj då. Skönt att det "bara" var en stukning.

Rutin på akuten? Ja jag vet hur det är. Varit många många många vändor med båda mina föräldrar, rekordet är 5ghr på en månad för en. Och med andra.
Även med bebis.
Det har gällt livet många gånger men sist togs livet ifrån min syster.
Så nu hoppas jag att det är lugnt ett tag.

Svar: ja, det är ju aldrig kul med akuten. Vad hände med din syster?
Lilli Nyfiken - småbarnsmama!

2013-02-03 @ 10:47:39
Linn

Namnet kom inte med..

2013-02-03 @ 10:48:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0