Alla Hjärtans Dag!

 
 
 
 

Dagen började vid 6 imorse av att minstingen slog upp ögonen, och tyckte att resterande familjen minsann kunde göra detsamma. Jag var mitt i en dröm om att jag var en lyckligt förälskad kunglighet, så jag höll inte alls med honom. Sen att jag var svintrött och faktiskt kunde hoppat över drömmen bara att få snabbt somna om igen gjorde också sitt. Jag väste väl mer ute ett "Glad alla hjärtans dag" halvt i sömnen. Även om jag var frestad att slänga med ordet jävla där i mitten så höll jag mig, vilket jag är rätt stolt över. Först med att säga det var jag iallafall, alltid något... Slutligen är det sambon som inte står ut längre och tar upp den nu väckta storasystern och den irriterande miniväckarklockanförför att äta frukost. Allt för snart kom de tillbaka in igen då sambon skulle iväg till jobbet. Själv tyckte jag att jag bara blundat men det hade visst gått 50 minuter. Kände mig inte det minsta uppiggad. Släpade med mig en kudde och täcket till vardagsrummet och på med en barnkanal. Synd bara att den lille inte är tillräckligt stor ännu för att fastna i tvträsket... Efter några timmar satte vi oss vid pysselbordet aka matbordet för att göra sista alla hjärtans dag pysslet som skulle till svärfarmor senare på dagen. Alla tidigare alla hjärtans dag dagar, eller övriga ”fira” dagar, har jag varit ute i god tid, men denna gång var jag såklart inte det. Räknade ju inte direkt med Lillans vattkoppor, och har inte varit i någon affär på jag vet inte hur länge... Bakade en chokladkladdkaka igår, utan någon citrus sor it, eftersom han gillar dem bättre så. Jag älskar att ha lime eller citron i, men för hans skulle lät jag bli – och om inte det är kärlek så vet jag inte vad?

 

 

Hur som haver så var iallafall kvällen planerad. Klockan 19 hade bord bokats på Drott bar här i Karlstad... För min sambo och... domarklubben. Fantastiskt. Undrar vilken singelkille som valde detta? Eller är det någon som bör jobba på sitt förhållande kanske? För allvarligt, månadsmötet skulle ha varit i måndags men ställdes in av någon anledning, vem väljer alla hjärtans dag som ersättningsdag? Okej, jag kanske var lite bitter där. Men ändå... Så sambon jobbade hela dagen, kom hem någon timme då vi gick till hans farmor för att ge henne vår ihoppysslade present (visar detta om någon dag – ni fattar sen) och så stack han alltså igen. Men. Som tur var fanns det ett men! När han var hemma så gick han och gömde några gåvor. Totalt var det 800 gram choklad som gömdes i fågel, fisk eller mittemellananda. Han upprepade hela tiden att jag skulle ha koll på min telefon under kvällen, jag är rätt hopplös med att ha på ljudet... Eller vart den befinner sig...

 

 

Efter att han lämnat oss började jag laga en sen middag, och när jag råkade hälla ut hälften av tegliatellen i vasken när jag skulle hälla av vattnet, kände jag att mitt humör och min kväll börja spåra ur. Var inte alls road av vara själv än en gång - denna kväll av alla kvällar dessutom. Inte heller att barnen fick börja med middagen utan mig då jag fick koka ny pasta. Eller att såsen inte var god... Jag är utbildad kock och haft praktik och jobb på Karlstads finare restauranger – tusentals människor har faktiskt betalat för att ära min mat. Och min dotter kinkar till sig över såsen och hellre vill ha en klick creme fraiche istället. Är det någon som tänkte ironi? Klockan är 19.15 och jag vill inte ens tänka på vad min käre blivande make sitter och äter på restaurangen. Jag kollar nya omgången med pasta, bara någon minut till och jag börjar lägga på köttet på tallriken. Precis när jag tar upp pannan för att hälla på sås ringer porttelefonen. Och hunden går bananas, skäller som en toka – som om jag inte fattar att någon vill ta sig in av det enträgna ringandet. ”Varför i helvetet är ljudet på för” - är inte riktigt säker om just den meningen stannar i mitt huvud eller om jag faktiskt sa det högt. Alltså inte så stolt stund med andra ord. Numera är alltid porttelefonens ljud avstängt just för att hunden plötsligt fått en enorm vaktinstinkt sen Liten föddes. Förr brydde hon sig knappt, sen kom Lillan. Då kund ehon boffa eller ge några skall. Men nu tystnar hon inte ens på tillsägelse. Så. Ljud. Av.

 

 

Svarade irriterat i tron om att det var ännu en snorunge som tjuvringer eller en granne som glömt nyckeln. Jag har inte tid! Först hör jag inte då hund, barn och en brytning i luren inte är den bästa kombinationen för en hörselskadad. Då jag även är högerhänt blir det automatiskt att jag tar upp telefonen till höger örat vilket inte alltid är det smidigaste. ”Blommor? Vadå blommor?” Mannen i telefonen läser upp mitt namn och jag inser att det är ett blomsterbud som står nedanför. Kommer på min sambos tjat om telefonen, som jag i ärlighetens namn inte alls hade koll på, vare sig om den hade ljud eller var den var. Hann leta upp den för att kolla om den stackars mannen ringt utan svar, men så var alltså inte fallet ändå. Öppnar dörren med Liten på höften och en mycket nyfiken dotter som kikar ut i dörröppningen. Fick ta emot en stor inpackad bukett!

 

 

 

 

 

 

Då ni som hänger med här i bloggen kan ju tänka er vilken färg rosorna hade? Jodå, det var rosa för vår dotters skull. Plötsligt brydde jag mig inte alls om maten som puttrat sig förbi al dente. Sambon hade satt på ljudet på både mobil och porttelefon i smyg.Behöver jag säga att jag blev enormt överasskad? Hur har eran dag varit? Har ni uppvaktat eller blivit uppvaktade?

 

 

Hoppas ni hade en fin alla hjärtans dag!

 

 

 

 
 
 
 


Kommentarer
Linn

Jodå. Jag fick massor!
Feber
Halsont
Öronont
Och nästäppa!

Och choklad!

Svar: usch då... ingen trevlig present... allt från pojkvännen?
Lilli Nyfiken - småbarnsmama!

2013-02-15 @ 11:53:33
ERIKA ENROTH

Men vilken dag! :) Å vilken enorm bukett! Vaa!! Sånt fusk, de fick inte ens jag.

Asså du.. bor du i Karlstad? :) Isf bor vi ganska nära varandra ;)

Kramar <3

Svar: Yes, bor i Karlstad. Såg ditt Värmlands landsting brev, så vart är du ifrån?
Lilli Nyfiken - småbarnsmama!

2013-02-15 @ 22:07:44
URL: http://erikaenroth.com/
ERIKA ENROTH

Jag bor strax utanför Säffle :) Fan vad fränt!

Svar: Ja, det var ju lite otippat :)
Lilli Nyfiken - småbarnsmama!

2013-02-15 @ 22:40:01
URL: http://erikaenroth.com/
ERIKA ENROTH

Haha ja verkligen! :) Nej du, nu ska jag sova! =) Hörs imorgon!

2013-02-15 @ 23:03:40
URL: http://erikaenroth.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0