Hur man vänder en skitdag

 
Oj, denna var väl inte riktigt som jag hade tänkt mig. Väcktes av barnen mitt i en mardröm om barndomen, så då den aldrig blev avslutad och bli bortglömd. Hade inte heller tiden till att ligga kvar och "tänka om den", så höll sig känslan om att vara oönskad och värdelös i sig under morgonen. Jag är så himla glad att mina barns far och hans sida älskar och håller av barnen. Jag vet att finns där för dem och att de verkligen bryr sig. Vill träffa dem, och faktiskt tar sig tid att göra det! Det är en trygghet. Efter barnen lämnats på dagis så har jag mest varit apatisk med ett tryck över bröstet, inte haft känslan för att göra något "viktigt". Efter att ha insett att jag bara satt i soffan och stirrade så tog jag mig i kragen.
 
Började med en ordentlig manikyr, allt ifrån nagelbad, filning och lackning. Bryn och fransar fixades också, och sedan lite makeup. Det är svårare att förakta något man vårdar, och det är något jag kör hårt på. Mitt motto. Det är sådana dagar som dessa, när man inte känner sig på topp som man verkligen ska göra något, vilket som nu funkar för en. I mitt fall så är lite foundation under trötta ögon och lite mascara som gör att varje gång man ser sig i spegeln ser en lite piggare version av sig själv än vad man kanske känner sig, och då ger det lite placebo effekt.
 
Gjorde lite chokladgodis, orkade inte ens vänta på att det skulle svalna utan åt direkt med slickepotten ur kastrullen... Så kan man göra när inte barnen ser på... Tittade på gårdagens Hollywoodfruar som jag spelade in, då maken fick ha tvn igår kväll, så det muntrade upp lite också. Att det finns folk som gör en höna av en fjäder är både intressant och lite underhållande, och det är nästan jag går och hämtar en av psykologiböckerna från bokhylleväggen vi har. Nästan så jag saknar att plugga... När människor till synes är väldigt priviligierade, som det ska framkomma i den serien, ändå verkar ha svårt att vara glada; exempelvis hetsa upp sig över folks sexliv och får för sig att frälsa folk bara sådär. Så då kan man ju vara glad att man har det i dagsläget ändå. Trots bristen på miljoner på banken, vajande palmer och ständig sol...  Shame on me... Sen påminner Ekland - bonddonnan, väldigt mycket om min mormor... Hur hon pratar, livsstilen och det mesta med en klackspark. Kaxig. Jag ska också bli en cool tant när jag är över 70.
 
Efter att ha hämtat barnen så har jag inte tid att tänka och känna längre annat än på nuet. Efter denna eftermiddag så överväger jag starkt att hämta en skruvmejsel och ta bort varenda handtag på skåpen som står under tvn. Sonen har fått för sig att snatta dvdfilmer och pysselsaker... Ikväll när barnen sover så blir det hårinpackning, varm choklad och mysa ned under en mjuk filt och läsa en bok. Då har jag vänt det till en riktigt bra dag ändå. Och ja, de är fortfarande vakna. De har vaknat innan klockan några dagar, så nu testar vi uttröttningsmetoden. Och annars brukar de vara ganska däckade av sig själva ändå vid den här tiden, så jag vete sjutton vilka sockerbitar de har hittat bakom vår rygg...
 
 


Kommentarer
Suzanna Kourmouli

Suck, i flera dagar har jag drömt om att få lägga mig i ett hett bad.. istället har det blivit en snabbdusch mellan blöjbyten och dagislämning. Klockan är bara 21.18, kanske ska ta mig den tiden ikväll kanske. Slutar med att maken sover innan jag ens hunnit skölja ur schampot. =).

Har haft en givande dag ändå mellan att vara mamma och fixa med lite måsten. Körde inom Media markt för att känna på 50 mm men slutade med att jag nu drömmer mig bort mot ett 100mm Macro objektiv. Som är dubbelt så dyrt.. Fan!

Drömma får man. Hoppas min förstoringsfilter kommer imorgon, men hörde att det ändå tar en del på bildkvalitén. Testade även en extension till kameran, till mitt 85mm objektiv. SÅ mycket jag vill. Tråkigt att man inte kan allt nu och på en gång! Har en 6 månaders här hemma med sin första tandsprickning och som kryper. En 2 åring som är snorig och trotsig. En 10 åring och sedan en 13 åring som är halvt trotsig hon med.. Önskar att jag haft fler timmar på dygnet. Har en syskonfotografering imorgon förmiddag. Min lilla Filippa ska vara med. Har förberett lite ljus och så, men nu måste jag rulla upp bakgrunden för att släppa ut mina 4 kattungar. Det blir vilt om den ligger nere i natt.. Nä, nu lämnar jag datorn för denna kväll. Ha en bra kväll!!

Svar: Åh badkar. Vill också ha! Men vi bor i en överpris hyr lägenhet och jag tänker inte betala 100 kronor extra i månaden för något som sällan används.. Det har säkert höjts nu... Men men...
Min 5 åring är tydligen i förpuberteten enligt dagis, så det är många "men skjut mig bara" som far tyst runt i mitt huvud... Bor bara i en 3a, än så länge, så Liten delar med sovrum med oss, men leksakerna är i vardagsrummet och jag svär på att de förökar sig av sig själva...

Jag har hållit på extra med 50 mm nu, bara för att du frågade om det, och jag vet inte. Det blir ju bra bilder om man har en planerad bild med ett "fast mål". Men som papparazzimamma eller fotograf på språng tror jag är sådär. Jag är dock väldigt van vid att skruva mig till rätt position än att förflytta mig själv, så jag får väl fösöka ställa om mig helt enkelt.

Jag har inte provat macroobjektiv, då jag inte vill kunna jämföra själv haha Med barn har man ju lite andra prioriteringar som vinterkläder, blöjor etc än att spara till ett macro just nu. Så länge man känner sig nöjd, och kanske inte vet något annat, så är det ju bättre än att kinka till sig över något man inte har. Jag förstår givetvis att det är så himla mycket bättre med macro, men himla mycket dyrare...

Det är överst på min önskelista...
Lilli Nyfiken - Nybliven fru, småbarnsmama och blivande fotograf!

2013-09-25 @ 21:22:41
URL: http://skourmouli.blogg.se
L

"det är svårt att förakta något man vårdar". Smart. Gillar.

Svar: Mantra mantra mantra ;p
Lilli Nyfiken - Nybliven fru, småbarnsmama och blivande fotograf!

2013-09-26 @ 19:23:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0