Bountykakor - utan ugn



Nu så kommer svaret på denna.

När jag var på Malta så blev det många timmar på språng,
backe upp och backe ned, från gatorna in i affärer igen. Man hade inte alltid tid att knalla in på restauranger. Då kom jag på det lite mindre nyttiga idé att köpa på mig lite godis och ha i handväskan eller kameraväskan, då choklad alltid varit mättande för mig. Ja, jag köpte frukt också men det var inte alltid att de var jätte fina eller att det var smidigt att bära på. 

Bara för att jag inte skulle trycka i mig allt på en gång så kom jag på den jätte briljanta idén att jag köper ett godis som var ”mindre gott”. De som var med mig skakade lite på huvudet medans de köpte sina favoriter. Kan ju säga att det var jag som hade kvar mitt inköp längst… Dock hade jag inte ju inte riktigt räknat med att efter halva veckan vara smått beroende utav dem… Det mindre goda blev plötsligt jätte gott.... Så nu lekte jag lite i köket, vilket resulterade i detta:


200 gram kokos (1 påse)
2 dl florsocker
50 g smör
1 dl grädde


choklad till att doppa bollarna i
ev vit óch/eller mörk choklad till garnering


Blanda kokos och florsocker väl med hjälp av en gaffel i en medelstor bunke. Mät upp smöret i bunken och ställ in den i mikron och smält smöret. Tänk på att det ska vara nätt och jämnt smällt. Blanda lite snabbt och häll på grädden, och blanda jämnt. Ställ in i kylen, då kokosen sväller av vätskan, och stelar lite så det är lättare att rulla. Rulla till små bollar eller gör avlånga kakor.

Ställ de färdig rullade bollarna kallt igen om det är varmt i rummet, (ställ gärna över natten) så kylan gör att chokladen stelnar fortare. Smält chokladen över vattenbad, och doppa bollarna med hjälp av hamburgepinnar (långa stickor) eller tandpetare. Eller häll chokladen med hjälp utav en matsked. Kyl.







Lek med olika former och storlekar! Här är det stora bollar, små bollar, fyrkanter, båtformade...



Smält mörk choklad gör garnering. 6-8 bitar räckte gott till detta recept. Undertiden utav den processen så klipper du till 1/4 utav ett bakplåtspapper och snurrar till en liten spritts. Tag hjälp av lite tejp för att förhindra den att gå upp - men tejpa på tejpen då den inte fäster så bra på pappret. Spritsa olika mönster. Gjorde allt ifrån ränder till cirklar och hjärtan.







Kommentarer
sofie

det där ska jag göra ikväll!! mums! :) kanske slänger ut en bild på bloggen, om jag lyckas villsäga, dina var ju superfina! bounty är gott!

2011-08-25 @ 17:24:02
L

De är sjukt goda!!!

Tack för senast, igen, ;)

2011-08-25 @ 19:11:21
sofie

hah, nu har jag försökt göra de där men det gick inte så bra :/ nu ska jag försöka komma på något sätt att rädda kokosen som nu är blandad med chokladsörjan, haha ;)

2011-08-25 @ 20:44:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0