Led klättra

Jag är helt slut. Jätte trött.

Ansträngde mig till max idag på Bodaborg.

5 röda banor, 4 svarta och en grön fick vi ihop.

Vi har en liten tävling, får se hur de andra klarade sig. Tror vi ligger rätt bra till.

 

 

Som inte allt för många vet så utbildar jag mig till klätterinstruktör.
Igår klättrade jag förresten led klättring!

Första gången, och det var rätt ( läs mycket) läskigt faktiskt.

 

Det menas att du inte har ett topp rep- utan du klättrar ”fritt” till nästa fäst- anordning och spänner fast dig och sedan vidare till nästa och så fortsätter man tills man är på toppen.

 

Med topp rep är att en person står nedanför dig hela tiden och fångar upp dig direkt om du faller,

Men med led så är det längre fall med andra ord om man tappar greppet, då du hela tiden klättrar uppåt till nästa fäste.

Ja, ni kanske fattar.      Försökte förklara lite snabbt med bilden. "Den som håller i" kallas för övrigt säkrare.

Jag är för trött för att förklara mer. Intresserade det er så googla.

Google har typ allt.





Detta är toppreps klättring.

Till vänster ser ni mig, där jag firar ned mig själv.

Till höger har ni en kompis, då jag tog kortet. Ni kanske ser det gula repet?

Jag kom ända upp, högre än denna kille.
Jag var mycket nöjd med mig själv.



Detta är då led klättring. Förstår ni vad jag menar? Man säkrar sig i väggen själv, än förlitar sig på ett rep ovanför huvudet.

 

Hade ingen egen bild på detta, så jag googlade

Där kan ni även läsa lite om olika klättrings metoder.






Här har ni mig, innomhus. Man blir så fin i kamerablixtar...




Bekvämare skor har jag haft på mig under min livstid. Betydigt snyggare med för den delen.
 Mycket små storlekar. Har 35- 36 annars men nu är det bakvämast i 40- 41.
Om man klättrar hela non- stop så bör man ha mindre, men när man går lite nu med så tar jag större.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0