Min hallonmoussetårta!

 


 

Detta är min fräscha och syrliga hallonmoussetårta jag gjorde till min födelsedag:

 

 

Degestivebotten:

 

100 g smör
250 g digestivekex

 

 

Skiva ned smöret och smält det i micron i en kopp (mindre disk). Krossa kexen ordentligt. Blanda eller med fördel mixa ihop det. Tryck ut i en normalstor springform. Klipp ut remsor av bakplåtspapper som täcker sidan utav formen och tryck ”degen” mot den så den ligger på plats.

 

 

Hallonmousse:

 

500 g hallon
2 msk citronsaft
3 dl florsocker
2 äggvitor
2 dl vispgrädde
5 gelatinblad

 

 

Jag använde frysta köpebär, så jag började med att koka upp dem tillsammans med citronsaft och florsockret. Kyl ned i en stor bunke. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten direkt i kastrullen du ska smälta det i. Låt det ligga 10 minuter. Vispa först äggvitan sedan grädden (så kan slipper du diska visparna.) Häll ut vattnet och smält sedan gelatinet. Blanda först med lite av bärmassan och sedan resten. Vispa gärna med elvispen så det verkligen blandas ordentligt.Vänd i grädden i bärmassan och sist äggvitan. Du kan faktiskt köra med elvispen lite snabbt i smeten då äggvitan är sådär med att blanda sig med resten... Häll i hallonmoussen i den klara degetivebottnen. Ställ i kylen. 

 

 

Hallonspegel:

 

3 gelatinblad
2 dl koncentrerad hallonsaft

 

 

Jag väntade med att göra spegeln till dagen efter. Blötlägg gelatinet kallt, åter igen i samma kastrull. Vänta 10 minuter. Häll ut vattnet och lägg upp gelatinet på en bit hushållspapper. Värm upp saften ordentligt och lös sedan gelatinet. Låt det svalna betydligt innan det hälls på hallonmoussen. Obs! Lossa ej formen! In i kylen och låt stelna. Detta går fort, så man kan göra detta ett par timmar innan servering.

 

 

Om du vill så spara lite av hallonspegeln i kastrullen och pensla på evt dekorbär så de blir glansiga och fina. Dekorera med färsk frukt/bär evt smält lite choklad och släpp loss fantasin... Har jag möjlighet så kommer jag lägga i färska bär direkt i moussen efter den är upphälld i formen nästa gång...

 

 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Johanna

Vad jag blev sugen på att prova! Den var ju jättegod! :)

2014-06-12 @ 22:48:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0