Morotsmuffins a'la kanel & choklad med citronfrosting



Blev lite experimentsugen. Och sugen på morotsmuffins. Så här är resultatet:

Muffins:

200 g smör
2 dl strösocker
3 små ägg
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk (rågade) kanel
1/2 dl mjölk
3 dl rivna morötter
choklad

Slå på ugnen på 200 grader. Det tar ca 15 minuter för en ugn att uppnå den värmen, så man kan ju starta i tid. Ställ fram muffinsformar, gärna i muffinsbleck. Riv morötterna, var 3 medelstora morötter. Nästa gång tror jag att jag kanske ska ha 5... Vill ha mycket smak. Grovhacka chokladen. Tro det eller ej så gifter sig smakerna ypperligt med varandra! Prova!

Mät upp smöret och vispa det mjukt med elvisp, häll i socker och vispa det poröst. Vispa ned ett ägg i taget. Jag använde mig utav ägg av modell mindre, då morötterna är så saftiga. Rör ned dem i smeten. Blanda de torra ingredienserna och sikta ned i smeten. Från det bakpulver rör vid vätska börjar hela processen, så blanda fort och klicka ned i formarna. Stoppa ner chokladen jämnt innan de åker in i ugnen. Grädda mitt i ugnen i 18 minuter. 
 


Det finns en laktosfri variant på philadelphiaost, det är det närmaste jag kunnat hitta. Nedanför ger jag receptet, igen mängddosering dock då jag alltid gör den på känsla, för alla är vi olika. Smaka av eftersom, vill du ha en sötare så häller du i mer florsocker, eller mer smak av citron, då dar du i mer citron...

Frosting:

cream cheese - eller philadelphiaost
citron - skal och saft
florsocker

Väldigt enkelt, vispa cream cheesen lösare, riv skal och pressa i saft. Sikta i florsocker efter smak. Om du tänker spritsa ut den så häll i krämen i en spritspåse och sätt på en klämma, och ställ in sedan i kylen för att stelna lite, annars så smälter den ihop lite. Eller så ställer du in skålen i kylen och brer på krämen med spatel eller kniv. Tänk på att muffinsen alltid ska vara helt kalla innan man glaserar den, för att det inte ska smälta och halka av.







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0