Enkelt bröd



Bakat detta bröd två gånger nu.
Jag är inte jätte begeistrad i att baka med jäst, det tar så lång tid med jäsning etc. Men detta bröd är enkelt och man behöver varken arbeta med det så mycket eller vänta speciellt länge. Få ingredienser också.



25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt
11 dl mjöl

Jag använder mig av torr jäst, för det är bättre hållbarhet, och sådant är viktigt för en spontan bakare som jag. Om du nu inte vet att du ska baka idag eller imorgon, för då kan du ju ta vanlig, den är billigare om inte annat. Antingen väger du torr jästen eller tar ett teskedsmått och måttar lika. Det blir nästan 2 teskedar för övrig. Ta lite folieplast och slut om den övriga jästen och använd den inom ett par dagar.

Dock när du använder torrjäst ska degvätska vara lite varmare än ljummet, så ni tänker på det.Blanda jäst och vatten, sen salt och sist mjölet. Ta i lite i taget och använd dig av degkrokarna på elvispen.

Jäs i 45 minuter, täckt med en ren bakduk. Så här ser det ut efter jäsning.
 




Tag upp degen på en plåt.
Antingen smörjer du, eller använder bakplåtspapper. Jag avskyr allt som har med disk att göra så jag använder faktiskt bakplåtspapper.




Jäs i ytterligare 30 minuter under duk. Sätt på ugnen på 250 grader när det är runt 10 minuter kvar.
När du öppnar luckan så sänks graderna, så ta in plåten och vrid om till den verkliga temperaturen 225grader.


Grädda i 30 minuter.
Om ni är som mig som vill ha en härlig skorpa runt hela brödet så tar du de sista 5 minuterna på endast undervärme.





Lät svalna lite innan du skär upp.
Massa smör och ost är favorit hos oss till ett glas kall oboy.

Gott att rosta några dagar senare när det inte är lika pur färskt.

Tack Sandra.



Kommentarer
sandra nensen

Mums!! man kan äta ihjäl sig på det när det precis kommit ut ur ugnen!

2011-05-06 @ 19:17:45
URL: http://sandranensen.blogg.se/
sofie

det ska jag prova! så himla gott med nybakat! hur är det brödet o frysa in? går åt så himla lite här hemma ju när det oftast bara är jag här! :P

2011-05-06 @ 19:38:45
URL: http://sofiejohanssson.bloggplatsen.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilli Nyfiken - Junibrud 2013!

Familj Vänner Foto Choklad Böcker Bakning Matlagning

RSS 2.0